Besøgsafdelingen på Vestre Fængsel holder lukket alle fredage i december, januar og februar
Fra Vestre Fængsel er 27.10.20 modtaget følgende besked:
”Institution Københavns Fængsler må desværre nu meddele advokaterne, at det er nødvendigt at lukke for besøgsafdelingen i Vestre Fængsel alle fredage i henholdsvis december, januar og februar måned som følge af et stort personaleunderskud i fængslet.
Beslutningen om at lukke ned for besøg på fredage de tre måneder sker for at frigøre afdelingens fængselsbetjente til andre opgaver i fængslet.
Københavns Fængsler er klar over, at fredagslukning vil medføre nogle udfordringer for advokaterne, hvorfor fængslet løbende vil evaluere tiltaget. Fængslets ledelse vil i den forbindelse arrangere at møde med advokaterne lige efter nytår.
Advokaterne vil blive orienteret om nedlukningen ved et opslag ved indgangen til Besøg.
Københavns Fængsler skal endnu en gang beklage de udfordring dette måtte betyde for advokaterne.
Uopsættelige henvendelser kan rettes til fængslets vagthavende på telefon 72 55 52 09."
LFFA’s formand arbejder allerede nu på en henvendelse til Vestre Fængsel, hvor der protesteres mod lukkedagene.
Lovprogram for Folketingsåret 2020-2021
I lovprogram for Folketingsåret 2020-2021 kan på side 24 ff. ses lovændringer under Justitsministerens område.
Høringssvar
Justitsministeriet
strafferetskontoret@jm.dk 27. oktober 2020
Justitsministeriets sagsnr. 2019-731-0062, Høring over forslag til lov om ændring af straffeloven (samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse)
Justitsministeriet har ved mail af 29. september 2020 bedt om blandt andet Landsforeningen af Forsvarsadvokaters (LFFA) eventuelle bemærkninger til ovennævnte lovforslag om ændring af straffelovens bestemmelse om voldtægt.
Lovforslaget har været drøftet i LFFA’s bestyrelse, som har noteret sig, at lovforslaget bygger på det tankegods, som er gennemgået i Straffelovrådets betænkning om en frivillighedsbaseret voldtægtsbestemmelse, men at lovforslaget er givet en anden udformning end foreslået af både rådets flertal og mindretal.
LFFA noterer sig, at der med den ændrede formulering af voldtægtsbestemmelsen er tænkt et klart signal om, at ”retten til seksuel selvbestemmelse” bliver omdrejningspunktet for, hvornår der er tale om voldtægt.
LFFA noterer samtidig, at det fremgår af lovforslaget, at en ”samtykkebaseret voldtægtslovgivning balancerer hensynet til beskyttelsen af voldtægtsoffer og retssikkerheden for den, der anklages for voldtægt, idet uskyldsformodningen stadig er gældende, og det fortsat er anklagemyndigheden, der skal løfte bevisførelsen. Af retssikkerhedsmæssige hensyn skal samtykke i øvrigt vurderes objektivt ud fra en samlet afvejning af sagens konkrete omstændigheder.”
LFFA er enig i, at den enkeltes selvbestemmelsesret over egen krop er af beskyttelsesværdi interesse. Som det fremgår af lovens forarbejder skal dette afbalanceres over for uskyldsformodningsreglen, som er et helt centralt begreb i forhold til beskyttelse af den enkelte mod statens udøvelse af magt.
LFFA har noteret, at beskrivelsen af gerningsindholdet i straffelovens § 216, stk. 1, har fået en meget enkel formulering, hvor der ikke længere sondres mellem forskellige typer af voldtægt. Manglende samtykke angives som det objektive kendetegn for forbrydelsen, men ”samtykke” er ikke nærmere beskrevet i bestemmelsen, uagtet at begrebet kendes fra forskellige retsområder, hvor et gyldigt samtykke kan være defineret forskelligt. Der er i forarbejderne beskrevet nærmere om, hvornår der kan antages at være givet et samtykke, men her understreges tillige at det beror på en konkret vurdering af samtlige sagens omstændigheder.
Ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt skal LFFA opfordre til, at samtykket præciseres nærmere i reglen, herunder at det blandt andet klart fremgår, at samtykket kan være stiltiende.
Der er tale om et nyt samtykkebegreb, som skal indfases i dansk ret. Indtil dette samtykkebegreb har fået en mere fast udformning i retspraksis, vil der efter LFFA’s opfattelse være en risiko for en betragtelig retsusikkerhed. LFFA skal derfor opfordre til, at der gennemføres en grundig informationskampagne i forbindelse med lovens vedtagelse.
LFFA skal endvidere pege på, at når man lader den meget brede vifte af forskelligartede indgreb være indeholdt i § 216, stk. 1, kan det sløre, at overgrebene vurderes til at have forskellig grovhed. Strafniveauerne beskrevet fra Folketingets side, kan således ikke længere knyttes op på præcise henvisninger i loven, men fremover vil alene forarbejderne afsløre, at der findes standard-strafpositioner på 2 ½ - 3 år (voldtægt), 3 ½ år (overfaldsvoldtægt) og 1 år og 2 måneder (voldtægt under udnyttelse af ikke påført påvirkning).
Hensynet også til fremtidig regulering af sanktionsniveauer kan derfor med nogen styrke tale for, at bestemmelsen afspejler, at den dækker overgreb, som varierer meget i grovhed.
LFFA skal derfor anbefale, at man enten ved reglens opbygning eller i en særskilt strafbestemmelse kan genfinde en objektiv beskrivelse af de strafniveauer, som man arbejder med ved sanktionsfastsættelse.
Med venlig hilsen
Kristian Mølgaard
(Høringen kan ses her)
Download af LFFA’s logo fra hjemmeside
Som medlem af landsforeningen kan du downloade foreningens logo, som du kan indsætte under din mailsignatur og på din hjemmeside.
Mac og sikker mail – skift til Outlook
Bruger du Mac og anvender du mailprogrammet fra Apple til at sende sikker mail, har du sikkert oplevet, at retterne, politiet og fængslerne de seneste måneder ikke har kunne læse alle dine mails. Problemet kan løses ved at skifte fra Apples mailprogram til Outlook. Downloadede certifikater skal ikke downloades igen.
Konference: ”Mindre isolation som straf i danske fængsler – hvordan?”
Konferencen afholdes på Christiansborg/virtuelt af Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur onsdag den 18. november 2020 kl. 09.00-12.30.
Tilmelding senest fredag den 6. november på dette link.
Meddelelse 11
Salær for fængselsbesøg hos afsoner. Læs her.
Seneste nyt fra Højesteret
Vilkårsovertrædelse førte ikke til genindsættelse
Sag 185/2019, Kendelse afsagt den 2. oktober 2020
Læs her
Manglende kontradiktion. Landsrettens kendelse om berigtigelse af anklageskrift blev ophævet, og kæresagen blev hjemvist til fornyet behandling i landsretten
Sag 31/2020, Kendelse afsagt den 5. oktober 2020
Læs her
Tiltalte idømt fængselsstraf i 1 år og 6 måneder for 6. gangs overtrædelse af indrejseforbud
Sag 43/2020, Dom afsagt den 22. oktober 2020
Læs her