Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Høringssvar

Danske Advokater og vores fagudvalg tilfører det politiske system vigtige input – både som faglige eksperter og som praktikere.


Vælg årstal for visning af alle høringssvar i et bestemt år.


22-04-2021
Danske Advokaters høringssvar vedr. ændring af bekendtgørelse om Erstatningsnævnets behandling af ansøgninger om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser og udkast om ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for Erstatningsnævnet

(Indførelse af digital selvbetjening) i høring med høringsfrist den 20. april 2021.

 

Danske Advokater har forelagt udkastet for følgende fagudvalg:

 

  • Fagudvalg for Erstatnings- og Forsikringsret

 

Indledningsvist takker vi for at blive hørt og anser det som udgangspunkt for særdeles positivt, at Erstatningsnævnet overgår til en digital løsning.

 

Efter gennemgang af udkast til ændring af bekendtgørelse om Erstatningsnævnets behandling af ansøgninger om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser og udkast om ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for Erstatningsnævnet, ses en række processkridt uklare. De forhold, der for os har fremstået uklare i høringsmaterialet, er imidlertid blevet uddybet i skrivelsen ”Vigtig information til dig, der har berøring med Erstatningsnævnet” af den 15. april 2021.

 

På baggrund af dialog med fagudvalget ønsker Danske Advokater at henlede opmærksomheden på følgende;

 

1.§ 4, stk. 2, i ansøgningsbekendtgørelsen

Efter Danske Advokaters opfattelse forekommer det unødvendigt bureaukratisk og forvirrende for voldsofre, der kan få en ansøgning behandlet uden brug af den digitale selvbetjeningsløsning, at de henvises til at sende ansøgningen via Politiet. I de tilfælde må det være Erstatningsnævnets opgave enten at oprette sagen digitalt således, at der efter § 5, skt. 1, kan autogeneres en anmodning til Politiet om fremsendelse af relevante akter, eller ved, at nævnet fremsender en sådan manuelt.

 

Der ses ingen gode grunde til at opretholde den hidtidige ordning.

 

2.§ 5, stk. 3 i ansøgningsbekendtgørelsen

Ved lovændringen i lov nr. 486/2019, der trådte i kraft den 1. maj 2019, blev § 11c, stk. 2, indsat i offererstatningsloven. Efter sin ordlyd er reglen en videreførelse af nævnets forretningsorden som fastsat i bkg. nr. 843/2013, § 10, stk. 2.

 

Formålet med lovfæstelsen heraf var imidlertid, at nævnet i videre omfang end hidtil skal anvende muligheden for at træffe afgørelse om erstatning og godtgørelse, selv om straffesagen mod skadevolderen ikke er afgjort ved endelig dom, når hensynet til offeret taler herfor. Dette formål og udmøntning heraf kommer ikke tydeligt frem i den formulering, der foreslås i ansøgningsbekendtgørelsens § 5, stk.

 

Det bør som minimum fremgå, atdet er nævnet,der med henvisning til lovens §11c, stk.2, anmoder Politiet om at sende sagens akter, selvom straffesagen ikke er afsluttet.

 

Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål, står vi til rådighed.

 

Med venlig hilsen

 

Danielle Løw

Juridisk konsulent

Danske Advokater


Nyheder

KURSER

Charlotte Hvid Olavsgaard
Charlotte Hvid Olavsgaard | Specialkonsulent | 33 43 70 09 | cho@danskeadvokater.dk


Kontakt

Charlotte er specialkonsulent for Danske Insolvensadvokater og Bestyrelsesadvokater samt for fagudvalgene ansættelsesret, bestyrelsesarbejde, databeskyttelse, hvidvask, insolvens,  databeskyttelse, selskabs- og finansieringsret og strafferet og straffeproces. Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv.

 

Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv. 

Læs mere…

33 43 70 09