Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Høringssvar

Danske Advokater og vores fagudvalg tilfører det politiske system vigtige input – både som faglige eksperter og som praktikere.


Vælg årstal for visning af alle høringssvar i et bestemt år.


24-01-2023
Høringssvar til EU-Kommissionens forslagspakke på momsområdet – VAT in the Digital Age

Skatteministeriet har den 13. december 2022 sendt EU-forslag på momsområdet – VAT in the Digital Age – i høring.

 

Forslagspakken ”VAT in the Digital Age” indeholder forslag til ændringer af momssystemdirektivet, forslag til ændring af gennemførelsesforordningen og ændringer i forordningen om administrativt samarbejde.

 

Forslaget har været behandlet i fagudvalget for Fast ejendom samt Danmarks Skatteadvokaters bestyrelse, der fungerer som Danske Advokaters skattefagudvalg. Gennemgangen af forslaget har givet anledning til følgende bemærkninger.

 

Digitale indberetningskrav og e-fakturering

Der er fremsat forslag om, at e-fakturering bliver obligatorisk for den grænseoverskridende B2B og B2G EU-handel og uafhængig af fakturamodtagernes accept. Derudover foreslås et nyt transaktionsbaseret digitalt momsindberetningssystem for denne EU-handel baseret på fakturaoplysninger. Det nye indberetningssystem ”Centralt VIES,” skal bl.a. træde i stedet for det nuværende VIES system.

 

Danske Advokater har forstået forslaget således, at det er det enkelte medlemsland, som selv skal udvikle systemer, der tilpasses reglerne for EU-handel.

 

Ud fra en ressourcemæssig betragtning, er det Danske Advokaters vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt, at der fremsættes forslag om, at der udvikles et fælles system, som alle medlemslandene tager i brug, således at der ikke bliver problemer med udveksling af oplysninger mv. medlemslandene imellem.

 

Det vil medføre betydelige omkostninger, hvis hvert EU-medlemsland skal lave tilpasninger gennem interne, nationale systemer og procedurer for efterfølgende at inkorporere et nyt fælles EU-system.

 

Indførsel af deemed supplier-modellen samt momspligt ved korttidsudlejning af boliger

Der er fremsat forslag om indførsel af en ”deemed supplier-model,” for platforme, der formidler korttidsudlejning af fast ejendom og persontransport, hvilket betyder, at såfremt den underliggende sælger ikke opgiver et momsregistreringsnummer, vil platformene skulle anses for at levere udlejnings- og transportydelserne, og dermed bliver de ansvarlige for momsbetalingen. Derudover er der fremsat forslag om, at korttidsudlejning af boliger skal anses for udlejning på ”hotellignende vilkår” og dermed momspligtig udlejning, jf. ændringen i momssystemsdirektivets artikel 135.

 

Formålet med forslaget til lovændringen er at skabe konkurrencemæssig ligestilllig mellem erhvervsvirksomheders momspligtige udlejning og private/SME’ers momsfrie udlejning.

 

Med ændringsforslaget til momssystemdirektivets artikel 135 lægges der op til at udvide anvendelsesområdet for korttidsudlejning af boliger, således at bestemmelsen pålægger momspligt på bl.a. sommerhusudlejning.

 

Økonomisk virksomhed

Det er Danske Advokaters vurdering, at det fremsatte forslag udvider momssystemets anvendelsesområde.

 

Men henvisning til momslovens § 3, stk. 1 og momssystemdirektivets art. 9, stk. 1 er det en forudsætning for at falde indenfor momssystemets anvendelsesområde, at der foreligger økonomisk virksomhed med indtægter af en vis varig karakter.

 

Salg fra private er således ikke omfattet af momssystemets anvendelsesområde, hvorfor privates udlejning af sommerhuse, som udgør et supplement til ejerens privat-/helårsbolig og således er af privat karakter, ikke er omfattet af momspligt. Der bør endvidere henses til lov om sommerhuse og campering § 1, stk. 1, nr. 1, hvorefter erhvervsmæssig udlejning af fritidsboliger er forbudt samt planlovens § 38a, jf. § 40 hvoraf fremgår, at boliger i et sommerhusområde bortset fra kortvarige ferieophold mv. ikke må anvendes til overnatning fra den 1. november til udgangen af februar.

 

Med forslaget vil udlejning af sommerhuse efter Danske Advokater vurdering blive omfattet af momspligt, hvis udlejningen sker via et udlejningsbureau.

 

Hvis momspligten bliver afhængig af, om ejeren udlejer gennem et udlejningsbureau, er der efter Danske Advokaters vurdering risko for, at ejerne begynder at udleje via andre kanaler, som medfører, at den sorte økonomi kan øges, hvilket Danmark har fået en rimelig kontrol med via udlejningsbureauernes indberetningspligt.

 

Danske Advokater vil derfor opfordre til, at Danmark arbejder på at opretholde en særstatus for udlejning af ejendomme omfattet af sommerhusloven, således at momspligten ikke kommer til at omfatte indtægter, som knytter sig til private formuegoder.

 

Bevaring af momsens neutralitetsprincip

Momsens væsentligste kendetegn fremgår bl.a. af EU-Dommen i sag C-475/03, Banca Popolare, som kan opsummeres til følgende:

  • Moms anvendes generelt på transaktioner vedrørende goder eller tjenesteydelser.
  • Den er proportional med den pris, den afgiftspligtige modtager som modydelse for de goder og tjenesteydelser, han leverer.
  • Den opkræves i hvert led af produktions- og distributionskæden, herunder i detailhandelsleddet, uanset antallet af tidligere transaktioner.
  • En afgiftspligtig kan fra den afgift, der skal betales, fradrage de beløb, der er betalt i foregående led, så afgiften i et givet led kun pålægges merværdien i dette led, og så afgiften i sidste instans bæres af forbrugeren.


Det er Danske Advokaters vurdering, at det fremsatte forslag ikke sikrer momsens fortsatte neutralitet.

 

Hvis momsens neutralitetsprincip skal opretholdes, kræver det, at såvel private og SME’er opnår fradrag for de momsbelagte udgifter, som kan henføres til den momspligtige aktivitet.

 

Hvis private og SME’erne ikke opnår adgang til momsfradrag, vil der på ingen måde opnås en konkurrencemæssig ligestilling.

 

Hvis der lægges moms på den privates lejeindtægter, vil der ske en momsretlig skævvridning, idet den private udlejer ikke har mulighed for at lade sig momsregistrere for udlejning af private formuegoder. Der vil således ikke kunne opnås fradrag for de udgifter, som kan henføres til den momspligtige udlejning. Hvis der indføres en adgang til momsfradrag, vil dette fradrag skulle opgøres på grundlag af et skøn, da formuegoderne også anvendes til private formål. Dette vil skabe en række usikkerheder om adgang til momsfradragsrettens størrelse.

 

Konsekvenser

Forslaget kan desuden efter Danske Advokaters opfattelse føre til en række utilsigtede dispositioner, som kan føre til mistede skatteindtæger og krav til øget kontrolindsats, hvilket kan illustreres med følgende eksempler:

 

I Danmark udlejes de fleste sommerhuse via udlejningsbureauer, som indberetter skatteindtægterne direkte til Skatteforvaltningen, hvilket fører til, at der skal anvendes begrænsede offentlige ressourcer på sikring af korrekte selvangivelser.

 

Hvis den momsmæssige behandling af lejeindtægterne bliver afhængig af, om udlejningen sker via et udlejningsbureau, vil der være risiko for, at ejerne vil melde sig ud af platformene/udlejningsportalerne. Dette vil kunne resultere i en øget sort økonomi, da ejerne eventuelt glemmer at selvangive lejeindtægterne, hvilket var baggrunden for at indføre indberetningspligt hos udlejningsplatformene.

 

Der er endvidere en risiko for, at den danske særregel for sommerhuse, jf. lov om erhvervelse af fast ejendom § 1, stk. 1, hvorefter ”personer, der ikke har bopæl i Danmark og som ej heller tidligere har haft bopæl her i landet i et tidsrum af i alt 5 år kun med justitsministerens tilladelse kan erhverve adkomst på fast ejendom her i landet” og som for sommerhuses vedkommende er opretholdt i EU ved protokol nr. 32, ikke kan opretholdes, hvis udlejningen af sommerhuse skal til at anses for erhvervsmæssig virksomhed.

 

Fortjenstmargenordning

Hvis EU ønsker, at der skal moms på den indtjening, som formidlingsvirksomheder opnår ved formidling af udlejning i eget navn men for fremmed regning, vil Danske Advokater opfordre til, at det overvejes at indføre en fortjenstmargenordning på tilsvarende måde som for rejsebureauer, jf. momssystemdirektivets art 306-310.

 

Afslutning

Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vi står altid gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.

 

Med venlig hilsen

 

 

Susanne Bager                                                                                                                                                            
Juridisk konsulent                                                                                                                           
Danske Advokater                                                                                                                            
sub@danskeadvokater.dk       

 

Diana Mønniche   
Advokat  
Bestyrelsesmedlem                                                                       
Danmarks Skatteadvokater


Nyheder

KURSER

Susanne Bager
Susanne Bager | Juridisk konsulent | 33 43 70 08 | sub@danskeadvokater.dk


Kontakt

Susanne er juridisk konsulent for Danmarks Skatteadvokater og fagudvalget for skatteret.

Hun deltager i juridiske og fagpolitiske initiativer.

Læs mere…

33 43 70 08