Velkommen   (0 bonuspoint)

Medarbejderpleje og arbejdstid

Det er en gængs opfattelse, at advokater arbejder 80 timer om ugen og tjener derefter.



Og det er der nogen, der gør. Men det er ikke flertallet. Advokatvirksomheder er lige så forskellige som andre virksomheder i Danmark. Der er store advokatvirksomheder med over 400 ansatte, og der er kontorer, hvor der kun sidder én advokat. Der er kontorer med HR-afdelinger, og der er kontorer, hvor medarbejderplejen er afhængig af den enkelte partner.

Der er derfor store forskelle i forhold i, hvor meget og hvordan man arbejder. Mange advokatkontorer forsøger at tilbyde individuelle og alternative karriereveje for medarbejderne, ligesom der forsøges at få skabt mere fleksible hverdage.

 

Arbejdstid

Afgørende for arbejdstiden er ofte hvor i karrieren, man er, og hvor ambitiøs man er. Vil man f.eks. være partner (ejer), kræver det en stor indsats. En partner har ansvaret for, at der bliver ved med at komme kunder ind af døren, ligesom man skal sikre sig, at de kunder, der er, får en tilfredsstillende servicering og rådgivning. Det er derfor nærliggende at sammenligne en advokats arbejdstider med andre selvstændige erhvervsdrivendes arbejdstider. I en sådan sammenligning arbejder advokater ikke mere end andre selvstændige erhvervsdrivende.

Bettina Tøt fra Kirk Larsen og Ascanius fortæller, at hos dem møder advokaterne ”ind kl. 8 og er der typisk til kl. 17 – 18, men muligheden for at arbejde hjemme gør det naturligvis vanskeligere at fastslå en eksakt arbejdsuge”.

Læs i artiklen ”Hver eneste medarbejder skal plejes som en plante”, hvor Holst, Advokater og Kirk Larsen & Ascanius fortæller, hvordan HR er placeret i deres virksomheder.

Nyheder

KURSER

Del
Dorte Carlsson
Dorte Carlsson | Medlems- og kursuschef | T: +45 33 43 70 08 | E: dca@danskeadvokater.dk

Kontakt

Dorte har gennem hele sit arbejdsliv fokuseret på at formidle svær viden på en tilgængelig måde, og denne ambition har hun også tænkt sig at forfølge i Danske Advokater.

 

Advokatvirksomhederne er nødt til at følge med deres kunders udvikling, og det sætter høje krav til både indhold og form på vores medlemsydelser og vores kurser og uddannelser.

 

Vi kan kun leve op til jeres forventninger, hvis vi får hjælp fra jer, der bruger os, så send Dorte en mail, hvis du har forslag eller forbedringer til medlemsydelser, kurser eller uddannelser..

Læs mere…

Kontakt Dorte Carlsson på tlf.

33 43 70 08