Velkommen   (0 bonuspoint)

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 

Datatilsynet udmeldte i juli en skærpet praksis i forhold til kryptering af e-mail. Denne udmelding har givet anledning til en række spørgsmål, og Datatilsynet har på den baggrund den 20. september 2018 offentliggjort en supplerende udtalelse.

15-10-2018
Sikker mail-kommunikation til private fra årsskiftet – vi hjælper dig på vej

Datatilsynet informerede i juli om en skærpet praksis i forhold til kryptering af e-mail. Dette har givet anledning til en række spørgsmål, og Datatilsynet har på den baggrund den 20. september 2018 offentliggjort en supplerende udtalelse.

 

Datatilsynets udmeldinger betyder, at du skal sende e-mails krypteret, når de indeholder fortrolige eller følsomme personoplysninger. Du kan ikke fravige dette krav ved at indhente samtykke fra modtageren af e-mailen.

 

I forhold til kravene til kryptering af e-mails skelner Datatilsynet mellem ”Kryptering på transportlaget” og ”End-to-end kryptering”.

Læs herom: Datatilsynet: "Transmission af personoplysninger via e-mail"

 

Det er Danske Advokaters anbefaling, at advokater indretter sig sådan, at der altid kan kommunikeres sikkert med private klienter.

 

Datatilsynets skærpede praksis medfører imidlertid særligt en udfordring ved kommunikation med private personer, hvor der sjældent er mulighed for at kommunikere ved brug af NemID certifikater. For at leve op til Datatilsynets skærpede krav anbefaler vi, at du bruger en løsning, der sikrer kommunikation mellem dig og dine klienter sker sikkert.

 

Den type kryptering, som Datatilsynets kalder ”Kryptering på transportlaget”, er som minimum nødvendig. Du bør desuden sikre dig mod den situation, hvor modtagerens mailsystem ikke understøtter dette, så du ikke kommer til at sende noget usikkert på uforsvarlig vis.

 

Hvis du vurderer, at indholdet i din mail har en karakter, der kræver, at modtager skal benytte et login for at tilgå indholdet – det Datatilsynet kalder ”End-to-end kryptering” – er det også muligt at udveksle oplysninger sikkert med dine klienter, selv om modtagerne ikke har NemID.

 

Praktiske løsninger, der gør sikker kommunikation nem

Danske Advokater har indgået et samarbejde med tre leverandører, som kan tilbyde løsninger, der sikrer ”End-to-end kryptering” på din kommunikation. Løsningerne muliggør altså, at du sender mails i overensstemmelse med de sikkerhedsmæssige krav, uden at der er brug for, at du nærmere vurderer indholdet af den enkelte mail.

Du kan læse mere om de tre leverandører her:


Er du i tvivl om, hvilken løsning der passer bedst til din advokatvirksomhed, kan du kontakte Danske Advokaters digitaliseringschef Steen Hermansen på mail she@danskeadvokater.dk og tlf. 33 43 70 21.

she
 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Del
Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk

Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter. Steen arbejder også med udvikling af websites, intra- og extranet.

 

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som f.eks. digital tinglysning, sikker mail med retterne, minretssag.dk, Cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende dialogmøder/undervisning inden for de it-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21