Velkommen   (0 bonuspoint)

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 

Datatilsynet har oplyst, at nogle af de mange brud på persondatasikkerheden, de modtager, skyldes, at mailen er sendt til den forkerte modtager.

04-01-2019
GDPR: Praktiske mailfif minimerer sikkerhedsbrud

Datatilsynet har oplyst, at nogle af de mange brud på persondatasikkerheden, de modtager, skyldes, at mailen er sendt til den forkerte modtager.

 

Datatilsynet anbefaler, at man deaktiverer funktionen ”Auto-complete” (der automatisk foreslår en modtager, når man indtaster de første karakterer af et navn eller mailadresse på baggrund af tidligere sendte mails) i sit mailprogram.

Du kan læse Datatilsynets nyhed herom her 

 

Det sker desværre ofte ved en fejl, at man får tastet for hurtigt og glemmer at tjekke, hvem modtageren reelt er og får ”valgt” den forkerte modtager af ens mail. Hvis du vil minimere den risiko, anbefaler vi en eller flere af nedenstående indstillinger i dit mailprogram.

 

Nedenstående fif er kun vejledende og ingen garanti for, at man ikke fejlagtigt kommer til at sende en mail med fortrolige eller følsomme personoplysninger til en forkert modtager, men det kan minimere risikoen.

 

Hvordan ændrer du indstillingerne?

I ovenstående skærmbillede ser du indstillinger for mail i programmet Microsoft Outlook, som du finder under ”Filer >> Indstillinger”.

 

I undermenupunktet ”Mail” kan du fjerne afkrydsning i ”Brug automatisk fuldførelse af liste til at foreslå navne, når du skriver på linjerne Til, Cc og Bcc”. Du kan som alternativ også engang imellem måske nøjes med af klikke på funktionen ”Tøm listen til autofuldførelse”, der fjerner historikken for dem, du har sendt mails til.

 

Samme sted kan man også overveje, om man ved svar på mail ikke medtager historik, således at indhold fra tidligere korrespondance, der måske indeholder fortrolige eller personfølsomme oplysninger, medtages unødvendigt. Dette ændres samme sted for indstillinger af mail i dropdownmenuen for ”Ved besvarelse af en meddelelse” til funktionen ”Medtag ikke oprindelig meddelelse”.

 

Det er Danske Advokaters anbefaling, at advokater indretter sig sådan, at der altid kan kommunikeres sikkert med private klienter. Læs mere om vores anbefalinger med kryptering af mail i seneste nyhed, "Husk kryptering fra årsskiftet – Fortsat fokus på GDPR i 2019".

 

Er du i tvivl om, hvilken sikker mail løsning, der passer bedst til din advokatvirksomhed, eller har du spørgsmål til it og GDPR, kan du kontakte Danske Advokaters digitaliseringschef Steen Hermansen på mail she@danskeadvokater.dk og tlf. 33 43 70 21.

 

 

 

she
 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Del
Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk

Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter. Steen arbejder også med udvikling af websites, intra- og extranet.

 

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som f.eks. digital tinglysning, sikker mail med retterne, minretssag.dk, Cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende dialogmøder/undervisning inden for de it-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21