Velkommen  (0 bonuspoint)

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 

Hvem har adgang til data i jeres virksomhed, og slettes data, når de ikke længere er relevante?

21-09-2017
Er du klar til den nye databeskyttelsesforordning?

Hvem har adgang til data i jeres virksomhed, og slettes data, når de ikke længere er relevante?

 

Den 25. maj 2018 vil den nye databeskyttelsesforordning afløse databeskyttelsesdirektivet, som i dansk ret er gennemført ved persondataloven. Forordningen viderefører i vidt omfang behandlingsreglerne i persondataloven.

 

Advokatvirksomheder, som allerede på nuværende tidspunkt har foranstaltninger og rutiner, som sikrer overholdelse af persondataloven, har et godt udgangspunkt for at efterleve databeskyttelsesforordningens bestemmelser. Dog bringer den nye forordning nye elementer med sig, f.eks. med hensyn til såkaldte databeskyttelsesrådgivere (DPO – Data Protection Officers), indberetning af sikkerhedsbrud og en markant forhøjelse af bødeniveauet ved overtrædelser.

 

Det er en god idé allerede nu at påbegynde en proces med at være klar. Der er på vores hjemmeside oprettet en underside, hvor der vil blive lagt materiale og guides ud om reglerne.

 

Du kan bl.a. læse om:

  • Det må kunne lægges til grund, at advokatvirksomheder normalt ikke vil skulle udpege en databeskyttelsesrådgiver (DPO).
  • Det må antages, at advokatvirksomheder generelt må anses for omfattet af kravet om at føre fortegnelser over behandlingsaktiviteter.
  • Der er ikke krav om, at eksisterende systemer skal redesignes. Større ændringer i eksisterende systemer kan kræve tilpasninger.


Vi har indtil videre udarbejdet ”9 gode vaner om persondata” og ”Klar til den nye databeskyttelsesforordning – IT”. Senere i efteråret kommer der en guide om behandling af personaleoplysninger. Her finder du Danske Advokaters afsnit om databeskyttelsesforordningen (kræver login - kun for medlemmer).

 

Se vores kurser inden for persondata og markedsføringsret:

 

Ny markedsføringslov fra et dansk og EU-retligt perspektiv
D. 3. oktober 2017 i Aarhus og d. 1. november 2017 i København.

 

Inkasso for viderekomne – persondatabeskyttelse
D. 4. oktober 2017 i København og d. 9. oktober 2017 i Aarhus.

 

EU-Forordning om persondata – nye strammere regler
D. 11. oktober 2017 i Aarhus og d. 25. oktober 2017 i København.

 

Markedsføringsjura for praktikere – ny markedsføringslov, Kbh.
D. 24. oktober 2017 i København og d. 7. november 2017 i Aarhus.

 

HR & persondata
D. 26. oktober 2017 i København.

 

 

she
 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Del
Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk

Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter. Steen arbejder også med udvikling af websites, intra- og extranet.

 

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som f.eks. digital tinglysning, sikker mail med retterne, minretssag.dk, Cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende dialogmøder/undervisning inden for de it-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21