Velkommen   (0 bonuspoint)

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 

Vores nyhed om sikker mail den 15. oktober 2018 har afstedkommet en del henvendelse fra medlemmer, der spørger til valg af kommunikationsløsninger. Det hjælper vi gerne med, og det har været nyttig viden at få indsigt i, hvilke udfordringer mange advokatvirksomheder står med.

05-11-2018
Flere sikker mail-løsninger

Vores nyhed om sikker mail den 15. oktober 2018 har afstedkommet en del henvendelse fra medlemmer, der spørger til valg af kommunikationsløsninger. Det hjælper vi gerne med, og det har været nyttig viden at få indsigt i, hvilke udfordringer mange advokatvirksomheder står med.

 

Vi modtager også henvendelser fra både medlemmer og leverandører om andre løsninger end dem, vi har valgt at anbefale, og som indtil videre har været Sikker@Mail fra Logiva, RMail fra Danastar og ShareSimple fra Safe Online.

 

Der findes forskellige andre løsninger end disse. Det centrale i vores anbefaling af de ovennævnte løsninger har imidlertid været, at løsningerne alle understøtter det, vi kalder ”End-to-end kryptering” i kommunikationen med private, og at de dermed understøtter sikker kommunikation med private, uanset advokatvirksomhedens konkrete risikoprofil.

 

FuseMail

FuseMail (tidl. Comendo) tilbyder en løsning, der er meget udbredt i advokatbranchen. Her benyttes produktet FuseMail SecureMail, der blev udbredt for år tilbage, da behovet for sikker kommunikation med det offentlige og domstolene opstod. SecureMail benytter NemID medarbejdercertifikater til at sikre ”End-to-end kryptering”. Den løsning understøtter ikke end-to-end kryptering” i kommunikationen med private.

 

Nu har FuseMail imidlertid lanceret produktet EncryptSMART, der kan benyttes som et tilvalg til SecureMail. EncryptSMART understøtter ”End-to-end kryptering” med private.

 

Danske Advokater har nu også etableret et samarbejde med FuseMail, som du kan læse mere om her.

 

Andre løsninger

Der findes som nævnt forskellige andre løsninger, og det er ikke hensigten at signalere, at det kun er ovenstående løsninger, der kan benyttes. Men det er vigtigt, at advokatvirksomheden i sin risikoanalyse er afklaret om de risici, der er ved at benytte de forskellige kommunikationsformer for dermed at kunne vurdere, hvilket omfang af sikkerhed der er brug for.  

 

Jeres egen risikoanalyse

Husk, at det er op til jer selv at vurdere i jeres risikoanalyse, om det er tilstrækkeligt at benytte ”kryptering på transportlaget” mellem afsender og modtager, eller om der skal benyttes ”End-to-end kryptering”, der giver en ekstra sikkerhed.

Læs: Datatilsynet: "Transmission af personoplysninger via e-mail"

Se oversigt over vores anbefalinger under medlemsfordele

 

Er du i tvivl om, hvilken løsning der passer bedst til din advokatvirksomhed, kan du kontakte Danske Advokaters digitaliseringschef Steen Hermansen på she@danskeadvokater.dk og tlf. 33 43 70 21.

she
 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Del
Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk

Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter. Steen arbejder også med udvikling af websites, intra- og extranet.

 

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som f.eks. digital tinglysning, sikker mail med retterne, minretssag.dk, Cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende dialogmøder/undervisning inden for de it-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21