Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


09-03-2020
12 tips til en god start-up for advokatvirksomheder


Går du med tanker om at etablere en ny advokatvirksomhed, eller har du lige etableret en, vil disse 12 tips til opstartsåret fra The Law Society i UK være særligt nyttige. Derudover kan du  læse Danske Advokaters etableringsguide.

 

Antallet af advokatvirksomheder i den danske advokatbranche ligger generelt stabilt på omkring 1.600 virksomheder. Men det betyder ikke, at udviklingen i branchen står stille. For hvert år etableres omkring 100 nye virksomheder, mens omkring 100 lukker. Det skyldes blandt andet, at yngre og mere erfarne advokater bryder ud fra deres virksomheder for at starte noget selv, virksomheder fusionerer og fissionerer, og ældre virksomheder lukker.

 

Er du en af dem, der er ved at etablere en ny advokatvirksomheder, eller går du med tanker om det? Så får du her 12 tips, der er værd at tage med for at få en succesfuldt start. De 12 tips er skrevet af Robin Charrot, der videregiver sine erfaringer fra opstartsåret efter at have etableret virksomheden ’Evolve Family Law’.

Læs originalartiklen fra Law Society her.

 

1. Forbered dig på at arbejde meget

For at forretningen skal overleve og blive succesfuld, bliver man nødt til at dedikere mange timer og hårdt arbejde til projektet. Det kan i visse perioder være meget svært at fastholde en god worklife balance.

 

2. Din indkomst vil være ustabil

Indkomsten vil variere fra måned til måned. Derfor er man i de ”gode måneder” nødt til at lægge en vis portion penge til side til de faste udgifter (såsom husleje, lønninger, abonnementer mv.). På den måde sikrer man sig også at kunne betale regningerne i de måneder, hvor indtægten er lav.

 

3. Brug teknologi

Her er der en fordel ved at være en mindre spiller på markedet. Den nyeste teknologi kan nemlig erhverves for relativt begrænsede investeringer i forhold til, hvad de større etablerede virksomheder skal.  Både IT og telefon-systemer kan ofte erhverves på lejebasis, der begrænser udgifterne til oprettelse og vedligeholdelse betragteligt.

 

4. Vær forberedt på at vokse

Robin Charrot fortæller, hvordan de startede ud i et baglokale, som de forestillede sig at skulle arbejde i de første 1-2 år. Men allerede efter 4 måneder var de nødt til at flytte til noget større og er nu ved at skulle flytte igen. Trods flytningerne er, Charrot alligevel glad for beslutningen om at starte i det små, så udgifterne hele tiden kunne følge med indtægterne. Ansættelsen af nye medarbejdere skal i den forbindelse nøje overvejes, for på et tidspunkt kan det bedre betale sig at få hjælp til administration, bogføring og lignende, da man ellers kan miste kostbar debiterbar tid.

 

5. Vær forberedt på at løbe en risiko

Med flere medarbejdere og større lokaler øges de faste udgifter og dermed også bekymringen for, om nye opgaver fortsat kommer ind, så regningerne kan betales. Men ingen vækst uden visse risici.

 

6. Tænk som en revisor

Der er mange måder, man rent finansielt kan optimere sin forretning på. Charrot kommer med nogle eksempler på, hvordan de har gjort deres forretning økonomisk effektiv, blandt andet ved køb af miljørigtige biler og brugen af deres pensionsmidler. I Danske Advokaters etableringsguide er der også gode ideer i forhold til valg af virksomhedstype og skatteordninger.  

 

7. Der vil gå noget galt

Ikke alting kommer til at glide let. Teknologi og ansatte kan være uberegnelige og kan skuffe. Men det handler om at konfrontere problemerne og håndtere dem så hurtigt som muligt.

 

8. Lav om på det, der ikke fungerer

En kæmpe fordel ved at have en lille start-up advokatvirksomhed er at have fleksibiliteten til hurtigt at skifte retning, og det skal udnyttes. Charrot fortæller selv, at da deres IT-system ikke fungerede, brugte de 10 minutter på at tage beslutningen om at droppe det, en dag på at finde et bedre og en uge på at få det nye system op at køre.

 

9. Bevar de gode kunderelationer

Dette er vigtigt for alle virksomheder, men er særligt vigtigt for start-ups. Når man starter fra bunden, har man som regel ikke så mange kunder og bliver ramt hårdt hver gang en kunde vælger at forlade virksomheden. Tilsvarende vil enhver negativ feedback ramme forsøgene på at opbygge et godt omdømme.  Endelig er købet af advokatydelser en tillidssag, og tilgangen af nye opgaver vil ofte være afhængig af personlige anbefalinger fra tidligere og eksisterende klienter. En måde, man kan pleje sine klienter på, er ved at være ekstra fleksibel, fx ved at være tilgængelig på skæve tidspunkter, tage hjem til kunderne og generelt være løsningsorienteret i sin rådgivning.

 

10. Bevar arbejdsglæden hos medarbejderne

Ledelse er ikke altid advokatvirksomhedernes stærke side, og Robin Charrot beretter, at de besluttede sig for at implementere en bevidst modsatrettet strategi, end den de selv tidligere havde været udsat for. Deres virksomhed ligger derfor vægt på, at det er vigtigt at behandle advokater og administrerende medarbejdere ens og inkludere dem alle i beslutninger om, hvordan virksomheden skal drives. Derudover er det vigtigt at være åben om virksomhedens udvikling og drift, så alle ved, hvad der foregår i forretningen. Planen for dem på længere sigt, er at tilbyde medarbejderne egentligt ejerskab i den voksende forretning.

 

11. Pengestrøm, pengestrøm, pengestrøm

At bevare virksomhedens likviditet er nøglen til en nyopstartet virksomheds overlevelse. Charrot forsøger så vidt muligt at indgå fastprisaftaler, og hvis dette ikke er muligt, så fakturere på månedlig basis. Det skal være så nemt som muligt for kunderne at betale, fx over smart-phone eller kreditkort. Det er også meget vigtigt at (høfligt) følge op i forhold til ubetalte regninger.

 

12. Nyd det

Charrot afslutter med at fortælle, at selvom det har været hårdt, har det også været fantastisk selv at skabe noget og få virksomheden til at vokse. I takt med den øgede vækst, er virksomheden begyndt at nyde godt af den fleksibilitet, der følger med at eje sin egen forretning – og dermed få genoprettet en worklife balance.

 

Overvejer du at tage springet? - få hjælp

Som medlem af Danske Advokater, kan du læse etableringsguiden, som er skrevet til alle, der ønsker at starte egen advokatvirksomhed, eller til dig der søger inspiration til at videreudvikle din eksisterende forretning.

Læs guiden her


Søren Møller Andersen
Søren Møller Andersen | Chef for kommunikation og public affairs | 33 43 70 19 sma@danskeadvokater.dk


Kontakt

Søren er ansvarlig for Danske Advokaters kommunikation, presse og public affairs.  

 

Søren arbejder med alle genrer inden for kommunikation. Han tager sig blandt andet af foreningens pressearbejde og er ansvarlig for den digitale kommunikation og vores nyhedsbreve. 

 

Du er altid velkommen til at ringe til Søren, hvis du eksempelvis har forslag til særlige emner, som Danske Advokater bør sætte fokus på i sin kommunikation med medlemmerne. 

Læs mere…

33 43 70 19