Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


20-01-2020
Hvem kan se sager hos jer og jeres klienter på Minretssag.dk?

Danske Advokater har udarbejdet en lille film, hvor vi viser, hvordan I kan opsætte brugerrettigheder til at begrænse, hvem der kan tilgå jeres virksomheds sager på sagsportalen Minretssag.dk.


 

 

Da Domstolsstyrelsen lancerede sagsportalen Minretssag.dk til civile sager, var der en del undren over, hvem der kan tilgå en sag, og hvorfor sagsportalen som udgangspunkt tillod alle medarbejdere med et NemID medarbejdercertifikat under en virksomhed at tilgå alle sager.

 

Argumentet var, at det var vigtigt, at en ny sag kunne tilgås og håndteres i den enkelte virksomhed, som var tilknyttet sagen.

 

Muligheder for begrænsning af rettigheder

Det er hensigtsmæssigt for mange virksomheder at begrænse, hvem der kan tilgå en sag på Minretssag.dk. Desuden giver det den enkelte bruger et bedre overblik, at man kun tilgår sine ”egne sager”. Det kan også være nødvendigt at begrænse antallet af medarbejdere, som har adgang til følsomme personoplysninger eller fortrolige oplysninger på sager, der for dem er uvedkommende, også for at være sikker på at overholde persondataforordningen.

 

Derfor er der nogle muligheder for at begrænse adgangen på de enkelte sager på sagsportalen. Der er mulighed for at opsætte begrænsning på tre  forskellige niveauer:

  1. Alle medarbejdere kan se alle sager (standard).
  2. Alle medarbejdere kan se nye sager. I tildeler rettigheder på gruppe, så kan kun dem, der er tilknyttet gruppen, kan tilgå sagen efterfølgende.
  3. Kun udvalgte medarbejdere kan se nye sager (lukket model), og man tildeler rettigheder på grupper, så kan kun dem, der er tilknyttet gruppen, kan tilgå sagen efterfølgende.


Husk! Det gælder også virksomheder og offentlige, at alle under et CVR-nummer med NemID medarbejdercertifikater umiddelbart kan tilgå virksomhedens sager på sagsportalen. Derfor giver det god mening, at man som advokatvirksomhed også rådgiver sin erhvervsklient herom, så disse kan tage deres forholdsregler og eventuelt begrænse, hvem der kan tilgå virksomhedens sager.

 

Vil du vide mere, har Danske Advokater et afsnit med praktisk information og en film om Minretssag.dk.

Du kan også se vores film om arbejde med PDF-filer.

 

Er du i tvivl om, hvilken løsning der passer bedst til din advokatvirksomhed, kan du kontakte Danske Advokaters digitaliseringschef Steen Hermansen på she@danskeadvokater.dk og tlf. 33 43 70 21.

 


Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | 33 43 70 21 | she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.


Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.


Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.

Læs mere…

33 43 70 21