Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


24-06-2020
Har din virksomhed gennemført en risikovurdering for alle behandlinger af personoplysninger?

Gennemførelse af en eller flere risikovurderinger er nemlig et krav efter databeskyttelsesforordningen, ligesom det er et krav at have dokumentationen herfor på plads.

 

Databeskyttelsesforordningen stiller ingen formkrav til risikovurderingen, men i en ny vejledende tekst giver Datatilsynet og Rådet for Digital Sikkerhed nærmere retningslinjer for, hvad gennemførelsen af risikovurderingen bør indeholde:

Vejledende tekst om risikovurdering

 

I vejledningen henvises til det risikovurderingsframework, som Erhvervsstyrelsen og Rådet for Digital Sikkerhed har udarbejdet, og som det er muligt at hente gratis online her:

Sådan beskytter du din virksomhed

 

Risikovurderingen betyder, at virksomheden, allerede før en behandling foretages, skal foretage en kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder, og herefter en afvejning af disse risici i forhold til de forholdsregler, der bliver truffet for at beskytte disse rettigheder. Der skal altså laves en vurdering af, hvilke risici virksomheden som dataansvarlig udsætter kunder, medarbejdere og andre samarbejdspartnere for.

 

Datatilsynet har i flere afgørelser konkret taget stilling til virksomhedernes risikovurderinger:

Se f.eks. ”Brobizz-sagerne” her

 

I afgørelserne understreger Datatilsynet vigtigheden i, at man som dataansvarlig inddrager konkrete eksempler på, hvilke konsekvenser en bestemt type sikkerhedsbrud kan få for den registrerede, f.eks. identitetstyveri, integritetskrænkelse, chikane og stalking. Det skal dokumenteres, hvordan den dataansvarlige er nået frem til resultatet af sin risikovurdering, f.eks. hvorfor en risiko vurderes at være lav, mellem eller høj. Hertil følger det af afgørelsen, at udarbejdelse af konkrete risikovurderinger ikke kan stå alene, idet virksomhederne også skal sikre og dokumentere tilstrækkelig uddannelse og træning af sine medarbejdere i blandt andet behandlingssikkerhed.

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du kontakte juridisk konsulent, Mette Fjord Kristensen, på tlf. 33 43 70 14 eller mfk@danskeadvokater.dk.


Søren Møller Andersen
Søren Møller Andersen | Chef for kommunikation og public affairs | 33 43 70 19 sma@danskeadvokater.dk


Kontakt

Søren er ansvarlig for Danske Advokaters kommunikation, presse og public affairs.  

 

Søren arbejder med alle genrer inden for kommunikation. Han tager sig blandt andet af foreningens pressearbejde og er ansvarlig for den digitale kommunikation og vores nyhedsbreve. 

 

Du er altid velkommen til at ringe til Søren, hvis du eksempelvis har forslag til særlige emner, som Danske Advokater bør sætte fokus på i sin kommunikation med medlemmerne. 

Læs mere…

33 43 70 19