Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


22-06-2021
Whistleblowersystemer som nye medlemsfordele

Den 17. december 2021 træder EU-direktivet om beskyttelse af whistleblowere i kraft i Danmark. Direktivet har til formål at sikre, at det er nemt og sikkert at indberette lovovertrædelser, at der bliver fulgt op på disse indberetninger, samt at whistleblowere sikres en vis beskyttelse – herunder mod repressalier.

 

Direktivet giver medarbejdere mulighed for anonymt at indberette en virksomheds overtrædelse på en række specifikke områder, herunder eksempelvis hvidvask af penge, finansielle tjenesteydelser, folkesundhed og forbruger- og databeskyttelse. Omfanget af de specifikke områder, der er omfattet af direktivet, er således udvidet betydeligt. De nye regler træder i kraft den 17. december 2021 for private virksomheder med mere end 250 ansatte, og mellem 50 til 250 ansatte bliver det gældende til den 17. december 2023.

 

Selvom de nye regler måske ikke pålægger jer en ordning nu kan det alligevel være en god ide i advokatvirksomhedens risikovurdering, og generelle HR-politik at have en whistleblowerordning.

 

Danske Advokater har etableret et samarbejde med en række firmaer, der tilbyder whistleblower løsninger, så medlemmer af Danske Advokater kan etablere whistleblowerløsninger til eget brug til attraktive priser:


Løsningerne understøtter også advokatvirksomheder kan etablere en platform over for egne klienter, hvor I selv kan administrere og stå for håndtering af whistleblowerordninger til jeres egne klienter.

 

Du kan finde mere information om de enkle whistleblowerløsninger på vores oversigt med Medlemsfordele og under Compliance i vores medlemsunivers ”Navigator” her.

 

Du kan også få præsenteret whistleblowersystemer på Danske Advokaters Compliance-Dag, som du kan læse mere om her.

 

Har du spørgsmål til Danske Advokaters medlemsfordele på Compliance, er du meget velkommen til at kontakte digitaliseringschef Steen Hermansen, tlf. 33 43 70 21 og mail she@danskeadvokater.dk.


Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | 33 43 70 21 | she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.


Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.


Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.

Læs mere…

33 43 70 21