Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


03-09-2021
Det offentlige lancerer næste generation af Digital Post

Den 30. november 2021 lancerer Digitaliseringsstyrelsen en ny version af Digital Post fra det offentlige. Der er nogle væsentlige ændringer i forhold til dem, der i dag anvender ”automatisk videresendelse”. Det overføres ikke til den nye løsning, og de virksomheder, der benytter dette, skal derfor finde et alternativ.

Vi er hos Danske Advokater opmærksom på, at det nye setup kan give nogle udfordringer hos vores medlemmer, og vi er derfor i dialog med Digitaliseringsstyrelsen for at sikre, at vi kan videregive de rigtige og relevante oplysninger til jer. Det vil vi få kommunikeret ud løbende i den kommende tid, da der også kommer en række nye muligheder med bl.a. valg af leverandører på integration til egne systemer.

 

Her kan du se, for hvem det ikke får betydning, og hvem der bliver berørt:

  • Tilgår man i dag digital post fra det offentlige på Virk.dk, vil alt være som tidligere i nyt design.
  • Tilgår man i dag digital post fra det offentlig på e-Boks’ hjemmeside, vil alt være som tidligere.
  • Tilgår man i dag digital post fra det offentlige i sit eget mailsystem ved brug af et NemID virksomhedscertifikat, vil det ikke være muligt med den nuværende løsning efter den 30. november. Det gælder også hvis det er opsat fra e-Boks.
  • Tilgår man i dag digital post fra det offentlige ved brug af et ”afhentningssystem”, så forhør dig hos din leverandør, om systemet fortsat understøtter modtagelse af digital post fra det offentlige.

 

Benytter I automatisk videresendelse, eller har I et afhentningssystem?

Hvis jeres virksomhed i dag anvender automatisk videresendelse, skal I anskaffe jer et afhentningssystem til den nye Digital Post-løsning for at kunne modtage jeres digitale post fra det offentlige, som I plejer, når den nye Digital Post-løsning går i luften den 30. november 2021. Det vil nemlig ikke være muligt at benytte sig at automatisk videresendelse i den nye løsning.

 

Det har været nødvendigt at ændre i mulighederne, da der også kommer en række nye funktioner i ny Digital Post, som ikke understøttes ved den nuværende automatiske videresendelse.

 

Hvis I er i tvivl, om jeres virksomhed har et afhentningssystem, kan I se jeres virksomheds Digital Post-opsætning på Virk eller i e-Boks. Det er virksomhedens NemID-administrator eller Digital Post-administrator, der kan tilgå siden.

 

Digitaliseringsstyrelsen oplyser følgende for virksomheder om rettighedsstyring:

Helt centralt er der også nogle ændringer i rettighedsstyring, hvor alle de nuværende indstillinger desværre går tabt, og de nye brugerrettigheder skal konfigureres på ny.

  • Differentieret mappeadgang forsvinder
  • Der skal tildeles rettigheder på medarbejderniveau
  • Nye typer af rettigheder, herunder ”fuld adgang”
  • Nemmere administration for de professionelle
  • Højere grad af automatisering for kuratorer/bobestyrere.

 

Mere viden og hjælp

Man kan læse meget mere om ny Digital Post hos Digitaliseringsstyrelsen, hvor der også findes materiale med bl.a. Spørgsmål og svar ”FAQ” her

 

Jer, der benytter videresendelse eller har afhentningssystemer, kan læse mere om, hvad det betyder for jer her

 

Har du spørgsmål til ny Digital Post, kan Digitaliseringsstyrelsen kontaktes på naestedigitalpost@digst.dk. Du er også velkommen til at kontakte Danske Advokaters digitaliseringschef Steen Hermansen på tlf. 33 43 70 21 eller mail she@danskeadvokater.dk.

 


Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | 33 43 70 21 | she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.


Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.


Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.

Læs mere…

33 43 70 21