Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


15-11-2021
Vigtigt til jer, der har adgang til andres Digital Post

Det gælder, hvis I er bobestyrer, kurator, likvidator eller på anden vis varetager en anden persons eller virksomheds digitale postkasse.

 

Digitaliseringsstyrelsen har skrevet ud til de virksomheder, der har adgang til mapper i en anden borgers eller virksomheds digitale post. Den funktion udgår, når alle danske virksomheder får en ny løsning til offentlig Digital Post den 30. november 2021. Det betyder, at der skal uddelegeres læseadgang til de medarbejdere, som skal kunne bruge adgangen. Bemærk, at brevet er stilet til NemID administratoren i jeres virksomhed.

Se Digitaliseringsstyrelsens brev her

 

Kræver ny opsætning i Rettighedsportalen
I, der i forvejen har adgang til andres digitale post som kurator, bobestyrer eller lignende, skal aktivt tildele personer hos jer adgang på ny, da den nye Digital Post-løsning ikke understøtter den nuværende mappestruktur. Det skal varetages på ny af jeres NemID administrator.

 

FAQ med spørgsmål og svar
Vi er hos Danske Advokater i løbende dialog med Digitaliseringsstyrelsen og har fokus på afklaring af de specifikke forhold, der er for advokatvirksomheders adgang til andres digitale post. Derfor har vi nu lavet en ”Spørgsmål og svar side” hos os selv, der løbende suppleres med information. Du kan se vores side om Digital Post her

 

Et af de aktuelle spørgsmål er:

 

Flyttes alle de konkurser m.m. man i dag har adgang til automatisk med over i den nye løsning?

Ja. Som udgangspunkt flyttes de tilhørende kurator-/likvidator-/bobestyrer-fuldmagter over. Nogle fuldmagter er allerede flyttet, og de sidste bliver flyttet i perioden den 26. – 30. november.

  • Digitaliseringsstyrelsen anbefaler alligevel, at advokaterne kontroller deres fuldmagter af nedenstående årsager:
    - Digitaliseringsstyrelsen er nødt til at tage forbehold for kvaliteten af de data, der modtages fra den eksisterende løsning. De kan derfor ikke garantere, at alle fuldmagter kommer med over.
    - Fuldmagter til individuelle mapper understøttes ikke. Der vil derfor være et antal fuldmagter, som ikke blive flyttet med over til den nye løsning. Det burde dog ikke påvirke kuratorfuldmagter; men muligvis andre fuldmagter, man kan have som advokat.
  • Det er vigtigt at understrege, at der skal uddelegeres læseadgang til de medarbejdere, som skal kunne bruge adgangen.

 

Der kan ikke sendes beskeder i Digital Post den 26. – 29. november
Det skyldes, at der fra den 26. november til 29. november 2021 skal overflyttes data fra den eksisterende løsning til det nye Digital Post.

Læs Digitaliseringsstyrelsen nyhed

 

Mere viden og hjælp
Vi har opdateret vores side om Digital Post i Navigator, og den vil løbende blive ajourført med relevant viden og aktuelle nyheder, så du her kan få det samlede overblik.

 

Der er bl.a. link til webinar, som Digitaliseringsstyrelsen holdt specielt for advokatvirksomheder.

Læs mere her


Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | 33 43 70 21 | she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.


Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.


Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.

Læs mere…

33 43 70 21