Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


31-05-2022
Nye retningslinjer for prismarkedsføring

Danske Advokaters fagudvalg for IP-ret har sammen med en række interesseorganisationer siddet med i forhandlinger med Forbrugerombudsmanden om nye retningslinjer for prismarkedsføring. De nye retningslinjer afspejler en ny § 9a i prismærkningsbekendtgørelsen, som er baseret på art. 6a i EU Direktiv 98/6 om forbrugerbeskyttelse.

 

De nye retningslinjer er allerede gældende fra den 28. maj 2022. De vigtigste ændringer er:

  • Når et produkt sættes på tilbud, skal produktet have været udbudt til sin normalpris i mindst 30 dage, før et tilbud kan sammenlignes med denne pris.
  • Produkter, der har haft en normalpris i en periode på 30 dage, kan markedsføres med en nedsat pris i 10 dage.
    - Tilbudsperioden kan forlænges, hvis den erhvervsdrivende ved tilbudsperiodens begyndelse gør opmærksom på varigheden af tilbuddet eller ved en forlængelse af tilbuddet oplyser, at der er tale om en forlængelse.
    - Tilbudsperioden kan dog aldrig vare længere end halvdelen af varigheden af den periode, hvor varen har været markedsført til normalprisen.
  • Det vil ikke være lovligt at markedsføre kortvarige kampagner med nedsatte priser, uden at afbryde den periode på 30 dage, hvor produktet skal have været til salg til normalpris.
  • Når en tilbudspris sættes yderligere ned, anses normalprisen for at være den pris, der gjaldt før den første prisnedsættelse.
  • Der gælder nu særlige regler for varer, der forældes hurtigt, fx ferske fødevarer, drikkevarer med kort udløbsdato og afskårne blomster. For disse varer gælder, at
    - varen skal have haft sin normalpris i mindst 14 dage, før et tilbud kan sammenlignes med denne pris, og
    - varen kan markedsføres med en nedsat pris i fem dage, når varen har haft en normalpris i en periode på 14 dage.
  • Det fremgår nu udtrykkeligt af retningslinjerne, at et produkt ikke kan betegnes som ”gratis” eller ”vederlagsfri”, hvis forbrugeren skal ”betale” med sine data, medmindre det fremgår af markedsføringen, at den erhvervsdrivende indsamler personoplysninger om forbrugeren og hvordan oplysningerne vil blive anvendt.


”Forløbet har været meget komprimeret og kom sent i gang, ligesom forløbet har været præget af aflysninger og udsættelser, hvilket retssikkerhedsmæssigt er uheldigt”, lyder det fra advokat Claus Barrett Christiansen, der er formand for Danske Advokaters fagudvalg for IP-ret.

 

Læs mere om de nye retningslinjer her

 

 


Nikoline Sneholt
Nikoline Sneholt | Juridisk konsulent | 33 43 70 05 | nsn@danskeadvokater.dk


Kontakt

Nikoline er juridisk konsulent og er ansvarlig for GDPR. Juridiske og fagpolitiske initiativer.

Læs mere…

33 43 70 05