Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser
(Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelse af barnet i sager efter forældreansvarsloven) (Sagsnr. 2017-5024)

24-08-2018
Høring over udkast til forslag til lov om Familieretshuset og udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love

(Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelse af barnet i sager efter forældreansvarsloven) (Sagsnr. 2017-5024)

 

Børne- og Socialministeriet har den 28. juni 2018 sendt udkast til forslag til lov om Familieretshuset og udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelse af barnet i sager efter forældreansvarsloven) i høring med anmodning om at modtage eventuelle bemærkninger.

 

Udkastene til lovforslag har til formål at udmønte den politiske aftale af 27. marts 2018 om ét samlet familieretligt system.

 

Udkastene giver for så vidt angår konflikthåndtering Danske Advokater, Mediationsinstituttet, Danske Mediatoradvokater anledning til følgende bemærkninger.

 

1. En helhedsorienteret og konflikthåndterende tilgang

Grundidéen med etableringen af Familieretshuset er at samle indsatsen over for de, der rammes af skilsmisse eller samlivsophævelse. Med udgangspunkt i en helhedsorienteret og konflikthåndterende tilgang ønsker man med udkastene til lovforslag at hjælpe disse familier til selv at finde løsninger på eventuelle uenigheder. Målet er at give parterne mulighed for i mindelighed og fællesskab selv at aftale vilkårene for skilsmissen eller samlivsophævelsen og for det videre samarbejde omkring børn mv.

 

Med udkastene til lovforslag lægges der op til, at Statsforvaltningens eksisterende rådgivnings- og konfliktmæglingstilbud videreføres i Familieretshuset i kombination med etablering af nye tilbud i form af bl.a. et digitalt værktøj, samarbejdskurser og individuelle samtaler i komplekse sager.

 

Danske Advokater, Mediationsinstituttet og Danske Mediatoradvokater hilser ønsket om at hjælpe familier til selv at finde løsninger på eventuelle uenigheder efter en skilsmisse eller en samlivsophævelse velkommen. Erfaringerne med det nuværende system viser dog efter vores opfattelse, at der er behov for nytænkning på dette område, og det bifaldes i den forbindelse, at der søges at tage udgangspunkt i en helhedsorienteret og ikke mindst konfliktløsende tilgang.

 

Familier i opbrud efter en skilsmisse eller en samlivsophævelse, som søger hjælp til løsning af konflikter, har behov for hurtig hjælp til at nedtrappe og standse konflikterne, og konfliktløsning ved mediation (også kaldet konfliktmægling) opfylder erfaringsmæssigt dette behov. Således ligger succesraten ved retsmæglinger i Danmark på op til 2/3 og lignende tal kendes fra udlandet.

 

Danske Advokater, Mediationsinstituttet og Danske Mediatoradvokater finder derfor, at det er hensigtsmæssigt, at tilbuddet om mediation indgår som en del af behandlingen af en sag i Familieretshuset.

 

Erfaringerne viser imidlertid, at rammerne for og indholdet af det eksisterende rådgivnings- og konfliktmæglingstilbud i Statsforvaltningen langtfra er tilfredsstillende.

 

Statsforvaltningens eksisterende rådgivnings- og konfliktmæglingstilbud gennemføres i dag ved et møde, hvor parterne er klar over, at hvis de ikke når til enighed, vil sagen blive afgjort af Statsforvaltningen, og ofte af den sagsbehandler, der deltager som mødeleder. Dertil kommer, at mødet i Statsforvaltningen maksimalt har en varighed på 1½-2 timer. Det er vores opfattelse, at parterne ofte oplever mødet som en forceret proces om at nå til enighed inden for en kort tidsfrist, og resultatet bliver som oftest også derefter. Herudover føler parterne sig ofte presset til at indgå aftaler, som de ikke senere kan eller ønsker at opfylde. Dette er ikke hensigtsmæssigt, og det vil derfor være betænkeligt at videreføre det eksisterende rådgivnings- og konfliktmæglingstilbud uden ændringer.

 

Grundlæggende er det efter vores opfattelse nødvendigt, at der er sikret vandtætte skotter mellem ”systemet” og sagens afgørelse og parternes bestræbelser på at finde en fælles løsning ved frivillig mediation, at de anvendte mediatorer har det fornødne uddannelsesmæssige niveau og erfaring, og ikke mindst at familierne også har oplevelsen af at møde en uafhængig og kompetent mediator.

 

Det er således afgørende, at der sker en nytænkning af konflikthåndteringstilgangen i Familieretshuset, og Danske Advokater, Mediationsinstituttet og Danske Mediatoradvokater finder, at følgende ændringer i udkastet til lovforslag er nødvendige for at sikre, at ønsket om at hjælpe familier til selv at finde løsninger på eventuelle uenigheder kan opfyldes i praksis. Forslagene uddybes i afsnittene nedenfor:

 

  • I sager, hvor der er uenighed mellem parterne (§ 6-sager), bør mediation i Familieretshuset tilbydes ved uafhængige mediatorer. Herved sikres mediatorernes uafhængighed, da de ikke er underlagt instruktionsbeføjelser fra eller er ansat i Familieretshuset.
  •  
  • Parterne i de § 6-sager skal tilbydes mediation umiddelbart efter den indledende visitation.
  •  
  • Mediatorerne skal være uddannede jurister, have en anerkendt mediationsuddannelse og have erfaring med mediation som konfliktløsningsmetode i familiesager.
  •  
  • Mediatorerne antages og udpeges på samme vis som ved retsmæglingsordningen.
  •  
  • Mediatorerne skal være til rådighed med meget kort varsel og på tidspunkter, der passer parterne - også uden for almindelig kontortid.
  •  
  • Parterne skal som ved retsmægling have mulighed for bistand af deres privat antagne eller beskikkede advokater under mediationen.
  •  
  • Aflønningen af mediatorerne skal følge de fastsatte takster, som gælder for retsmæglingsordningen, og dermed sikre en høj omkostningseffektivitet.

 

Mediation er den mest optimale måde at forkorte og bilægge konflikter. Ved mediation gives parterne en mulighed for selv at tage ansvar for at nå til enighed og indgå en aftale, der løser deres konkrete konflikter. Erfaringsmæssigt fører dette til, at en aftale i langt højere grad respekteres af parterne, da de selv har formuleret aftalens indhold. Dette er selvsagt i parternes egen men også i de berørte børns interesse. Samtidig sikres en hensigtsmæssig anvendelse af ressourcer, da man undgår en langvarig sagsbehandling i forvaltningen.

 

Det er imidlertid afgørende for en vellykket mediation, at parterne har fuld tillid til mediatorens uafhængighed og faglighed. Derfor er det afgørende, at mediatorerne er fuldstændigt uafhængige af Familieretshuset, så ingen af parterne behøver at frygte, at det, de siger under en mediation, kan risikere at komme dem til skade, hvis sagen skal afgøres i Familieretshuset eller af Familieretten.

 

Ligeledes er det afgørende i børnesager, at der afsættes den fornødne tid til en mediation og de relevante supplerende fagressourcer. Konflikter er i deres natur forskelligartede, og det er ikke muligt at finde en ”one size fits all-løsning”. Nogle konflikter løses på få timer, og nogle kræver et markant større tidsforbrug. I andre tilfælde vil en vellykket mediation kræve fagligt input fra f.eks. en børnesagkyndig.

 

I de seneste mange år har konfliktmæglingstilbuddet ved domstolene (retsmægling) været uden reel tidsbegrænsning, og der er adskillige eksempler på, at parter i skilsmissesager mv. er blevet tilbudt flere yderligere mødedage til at søge at opnå en aftale ved retsmægling. Der er endvidere adskillige eksempler på, at en børnesagkyndig psykolog i forbindelse med retsmæglingen har gennemført en børnesamtale, og efterfølgende har deltaget i retsmæglingen for at oplyse forældrene om barnets perspektiv og om barnets reaktion på forældrenes konflikt.

 

Et sådant virkningsfuldt og fleksibelt mediationstilbud bør på samme vis implementeres i Familieretshuset, allerede når det i forbindelse med visitationen i familieretshuset konstateres, at forældrene ønsker et konfliktmæglingstilbud. Tilbuddet kan evt. suppleres med en børnesagkyndig fra Børneenheden, som vil kunne gennemføre en børne- eller ungesamtale inden mediationen. 

 

Endvidere bør de efter vores opfattelse tilbydes mediation ved første samarbejdsmøde, såfremt det er åbenbart, at parterne ikke kan opnå enighed og ved mødet udtrykker ønske om at få hjælp til at løse uenighederne ved mediation.

 

2. Et trygt og støttende forløb for barnet

Børn bliver ofte klemt i sager om skilsmisse eller samlivsophævelse, og jo større konflikter, der er imellem parterne, desto mere problematisk er det for børnene.

 

Mediation er oftest en hurtigere og mere fredelig måde at løse en konflikt på, og det giver forældrene mulighed for også at se konflikten ud fra børnenes perspektiv og inddrage dette i deres aftaler om det fremtidige samarbejde om børnene.

 

Ved at tilbyde mediation allerede ved visitationen af en sag er risikoen for konfliktoptrapning og herved, at sagerne overgår til § 7-sager, samtidig mindsket, hvilket ligeledes giver børnene et bedre og mere trygt forløb.

 

3. Et sagsforløb tilpasset de konkrete behov

Sagsforløbet under Familieretshusets behandling af en sag bør efter Danske Advokaters, Mediationsinstituttets og Danske Mediatoradvokaters opfattelse tilpasses parternes konkrete behov og situation. Derfor bør der allerede foreligge et tilbud om mediation ved Familieretshusets indledende visitation af sagerne, så parterne i § 6-sagerne hurtigst muligt bliver tilbudt bistand fra en mediator. På den måde sikres det, at konfliktniveauet holdes så lavt som muligt. Tilbuddet om mediation vil samtidig medføre, at parterne kan gennemføre processen lokalt og på et tidspunkt, der passer dem, hvilket vil være fremmende for processen og målet om at nå en aftale indgået af parterne selv.

 

§ 7-sager bør hurtigst muligt overgå til Familieretten, og mediation i den type sager bør kunne tilbydes i regi af den allerede eksisterende retsmæglingsordning. Det er væsentligt, at parterne på det tidligst mulige tidspunkt også informeres om retsmæglingstilbuddet ved Familieretten. Tidsfaktoren et helt central for at holde konfliktniveauet på et så lavt niveau som muligt, og parterne skal derfor hurtigst muligt kunne meddele, om de ønsker retsmægling. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at øge informationsindsatsen allerede ved den indledende visitation i Familieretshuset. Herved vil sager, hvor parterne ønsker retsmægling, straks ved Familierettens modtagelse kunne visiteres til en retsmægler.

 

4. Et samlet vidensfundament

Der er både nationalt og internationalt betydelige erfaringer med og evidens for, at mediation generelt bidrager til at nedtrappe og løse konflikter hurtigere, billigere og mere effektivt[1]. Således har f.eks. retsmæglingsordningen i Danmark været en del af domstolenes faste konfliktløsningstilbud siden 2008, og senest også byggeriets parter i juni i år har valgt at implementere mediation i AB-reglerne og således gjort mediation til en fast del af byggeriets fremadrettede konfliktløsningsredskaber.

 

På den baggrund bør et fremtidigt tilbud i Familieretshuset ligeledes indeholde et virkningsfuldt og fleksibelt mediationstilbud på linje med domstolenes mediationstilbud (retsmægling).

 

5. Retssikkerheden i fokus

Alle parter i en familieretlig sag skal sikres de samme rettigheder og muligheder. Derfor er det væsentligt, at der på landsplan tilbydes en ensartet standard, og at mediatorerne har de rette kompetencer til at yde parterne en kvalificeret mediationsbistand.

 

Konflikter i forbindelse med en skilsmisse eller samlivsophævelse indeholder ofte komplekse juridiske-, familiemæssige- og følelsesmæssige problemstillinger, som skal løses på et ofte meget højt konfliktniveau. Det er derfor efter Danske Advokaters, Mediationsinstituttets og Danske Mediatoradvokaters opfattelse afgørende, at mediatorerne har de fornødne uddannelsesmæssige kompetencer og erfaringe.

 

Det er derfor efter Danske Advokaters, Mediationsinstituttets og Danske Mediatoradvokaters opfattelse helt afgørende, at de tilknyttede mediatorer skal have en juridisk baggrund, en anerkendt mediationsuddannelse og ikke mindst praktisk erfaring med mediation i familietvister.

 

Er dette ikke tilfældet mindskes parternes tillid til processen og til mediator, og der vil være en betydelig risiko for, at konfliktløsningstilbuddet – imod hensigten – går ud over parternes retssikkerhed.

 

Med venlig hilsen

 

Jeanie Sølager Bigler                 Thomas Samsø Bloch                     
Retschef,                                      Adm. direktør i
Danske Advokater                      Mediationsinstituttet
jsb@danskeadvokater.dk          tsb@mediationsinstituttet.dk

 

Finn Lænkholm
Bestyrelsesformand
Danske Mediatoradvokater
fl@ida.dk

 

[1] For en nærmere redegørelse henvises til hvidbogen ”Mediation i et samfundsøkonomisk perspektiv” (2016)

 

 

 
kommentarer

 

Nyheder

KURSER