Velkommen   (0 lektioner)

Nyhed fra Danske Advokater

Danske virksomheder er ofte oppe at toppes med deres IT-leverandører. Især drift-, hosting- og cloudløsninger får sindene i kog, viser en ny undersøgelse fra Danske IT-Advokater foretaget af Userneeds blandt 100 private virksomheder, der alle har haft bøvl med deres IT-leverandører. En tredjedel af virksomhederne har endda haft mere end én IT-konflikt inden for de seneste tre år. Drift, hosting og cloud har kastet halvdelen (49 pct.) af de 100 virksomheder, som har deltaget i undersøgelsen, ud i konflikt. Næst flest konflikter (39 pct.) er opstået i IT-udviklings- eller implementeringsprojekter, mens uoverensstemmelser om softwarelicenser forekommer i hver tredje virksomhed (34 pct.). Færrest konflikter (14 pct.) handler om outsourcing, og det er fortrinsvis de store virksomheder, der slås med det.

12-01-2015
Hver tredje virksomhed fravælger juridisk hjælp når de indgår IT-kontrakter

Danske virksomheder er ofte oppe at toppes med deres IT-leverandører. Især drift-, hosting- og cloudløsninger får sindene i kog, viser en ny undersøgelse fra Danske IT-Advokater foretaget af Userneeds blandt 100 private virksomheder, der alle har haft bøvl med deres IT-leverandører. En tredjedel af virksomhederne har endda haft mere end én IT-konflikt inden for de seneste tre år.

 

Drift, hosting og cloud har kastet halvdelen (49 pct.) af de 100 virksomheder, som har deltaget i undersøgelsen, ud i konflikt. Næst flest konflikter (39 pct.) er opstået i IT-udviklings- eller implementeringsprojekter, mens uoverensstemmelser om softwarelicenser forekommer i hver tredje virksomhed (34 pct.). Færrest konflikter (14 pct.) handler om outsourcing, og det er fortrinsvis de store virksomheder, der slås med det.

 

Gør-det selv-konfliktløsning

Danske IT-Advokaters undersøgelse afslører også, at mere end hver tredje virksomhed ikke bruger rådgivere eller egne jurister, når de indgår en IT-kontrakt. Samtidig vælger langt de fleste en gør-det-selv-løsning, når konflikten opstår, og indgår forlig med IT-leverandøren uden at få hjælp – eller også afbrydes samarbejdet helt.

 

”Det er iøjnefaldende, at det private erhvervsliv tilsyneladende håndterer IT-kontrakter og IT-konflikter så uprofessionelt. Det virker lidt som om, man tror, at konflikter ikke kan ramme en selv. Når konflikten så opstår, vælger man enten helt at afbryde samarbejdet med leverandøren eller selv at håndtere konflikten uden ekstern rådgivning. Det kan vise sig at være guld værd at få professionel rådgivning, inden konflikterne opstår,” siger formanden for Danske IT-Advokater, Tom Holsøe, der er overrasket over det høje konfliktniveau, undersøgelsen dokumenterer.

 

”Konflikter i det private erhvervsliv har hidtil været lidt et mørketal. Men med denne undersøgelse kan vi se, at der tegner sig noget af det samme billede, som vi har set belyst i en række rapporter om det offentliges indkøb af IT,” siger Tom Holsøe, der har indgående kendskab til IT-konflikter i det offentlige i sin egenskab af partner hos Kammeradvokaten.

 

Dansk IT bakker op

Dansk IT bakker Danske IT-Advokater op i, at man i højere grad bør håndtere konflikter bedre, herunder søge IT-juridisk rådgivning.  Foreningen repræsenterer IT-chefer, projektledere og andre IT-professionelle, som kommer i konflikt med IT-leverandørerne.

 

”Vi vil anbefale vores medlemmer, at de søger juridisk bistand for at få kortlagt faldgruberne, inden de indgår en kontrakt - og også når konflikten er en realitet. Det er i alle parters interesse, at vi får færre konflikter på det her felt, og at konflikterne løses mest hensigtsmæssigt, når de opstår. IT-konflikter er voldsomt ressourcekrævende og meget lidt konstruktive i et forretningsmæssigt perspektiv,” siger Bo Lind, der er formand for DANSK IT’s fagråd for strategi og ledelse.

 

Enkel metode til IT-konfliktløsning

For halvandet år siden udviklede Danske IT-Advokater i samarbejde med IT-Branchen, Dansk IT og Voldgiftsinstituttet en ny ordning, der kan løse tvister på bare 20 arbejdsdage. Ordningen har endnu ikke været brugt, selv om Danske IT-Advokater arbejder intenst på, at værktøjet bliver nævnt i kontrakter og på at markedsføre det på anden vis.

 

”Vi håber, at vores kolleger bliver mere opmærksomme på denne ret smidige og enkle metode til konfliktløsning,” siger han.

Se hele undersøgelsen her

 
kommentarer

 

Nyheder

KURSER

Søren Møller Andersen
Søren Møller Andersen | Chef for kommunikation og public affairs | T: +45 33 43 70 19&E: sma@danskeadvokater.dk


Kontakt

Søren er ansvarlig for Danske Advokaters kommunikation, presse og public affairs.  

 

Søren arbejder med alle genrer inden for kommunikation. Han tager sig blandt andet af foreningens pressearbejde og er ansvarlig for den digitale kommunikation og vores nyhedsbreve. 

 

Du er altid velkommen til at ringe til Søren, hvis du eksempelvis har forslag til særlige emner, som Danske Advokater bør sætte fokus på i sin kommunikation med medlemmerne. 

Læs mere…

Kontakt Søren Møller Andersen på tlf.

33 43 70 19