Velkommen   (0 lektioner)

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 

Danske Advokater er blevet kontaktet af en medlemsvirksomhed, der i sidste uge var udsat for et hackerangreb. Angrebet er et såkaldt ransom-angreb, hvor hackerne krypterer alle virksomhedens data og forlanger betaling for det program, der skal anvendes til at dekryptere data igen.

09-03-2020
Medlemsvirksomhed ramt af hackerangreb

Danske Advokater er blevet kontaktet af en medlemsvirksomhed, der i sidste uge var udsat for et hackerangreb. Angrebet er et såkaldt ransom-angreb, hvor hackerne krypterer alle virksomhedens data og forlanger betaling for det program, der skal anvendes til at dekryptere data igen.

 

For nærværende er der intet, der tyder på, at hackerne har kopieret virksomhedens data, ligesom intet tyder på, at virksomheden uforvarende har spredt angrebet til andre.

 

Vi orienterer om dette for at opfordre medlemsvirksomhederne til at sikre, at de har de nødvendige værn mod sådanne angreb.

 

Det er i den forbindelse væsentligt at sikre,
 

  1. at ens eksterne it-leverandør eller egen it-afdeling har opdateret alle nødvendige sikkerhedssystemer, herunder spamfilter og firewall

  2. at alle standard software-pakker er opdaterede med de nødvendige sikkerhedsopdateringer – det gælder fx Windows og Office pakken

  3. at der hyppigt tages ekstern back-up af alle ens data

  4. at den eksterne back-up er tilstrækkeligt sikret – både fysisk og mod hackerangreb hos leverandøren

  5. at det med mellemrum testes, om det er muligt at genindlæse den eksterne back-up

  6. at alle medarbejdere er bekendt med virksomhedens interne it-sikkerhedspolitik

  7. at den nødvendige it-sikkerhed også omfatter smart-phones og tablets

  8. at medarbejdere ikke åbner links i mails, hvis de ikke kender afsender eller årsagen til, at de modtager linket

  9. at medarbejderne er opmærksomme på mails fra personer, de kender, hvis mailen har underligt eller unormalt indhold

  10. at medarbejderne ikke initierer betalinger på baggrund af mails fra andre, herunder andre i virksomheden, uden at sikre sig af anden vej, at anmodningen er korrekt


I det hele taget bør man, hvis man er i tvivl, via telefonisk kontakt eller på anden vis sikre sig, at en mail kommer fra den afsender, den ser ud til at komme fra.

 

Har en medarbejder mistanke om, at han eller hun har modtaget en ondsindet mail eller på anden vis har fået mistænkeligt indhold på deres system, bør personen omgående kontakte sin it-leverandør eller it-afdeling for at høre, hvordan man skal forholde sig.

 

Hvis du er i tvivl om din it-sikkerhed, er du velkommen til at kontakte Danske Advokaters digitaliseringschef Steen Hermansen.

she
 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen har siddet med i vores arbejdsgruppe om persondata. Han har bl.a. udarbejdet materiale og guides til vores medlemmer om overholdelse af persondatalovgivningen, og han har undervist i GDPR-relaterede emner på vores medlemsmøder og kurser.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende undervisning inden for IT-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21