Velkommen   (0 lektioner)

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 


27-03-2020
Upload af dokumenter til Minretssag.dk under Corona-krisen

Normalt skal bilagsmateriale, der uploades på Minretssag.dk, være OCR behandlet. Det er de fleste advokatkontorers scannere sat op til, men det kan være et problem at leve helt op til forskrifterne, når man arbejder hjemmefra.

 

Domstolsstyrelsen oplyser, at de generelt har opfordret til, at der udvises fleksibilitet i denne særlige tid, hvor mange er pålagt at arbejde hjemmefra. Samtidig påpeger Domstolsstyrelsen, at det er en judiciel afgørelse, om retten i den enkelte sag vil tillade indlæsning af tekstdokumenter i pdf-format, som ikke er OCR-scannet.

 

Hvis dokumenter uploades uden at være OCR behandlet, og de senere skal erstattes af OCR behandlede versioner, kan man som bruger af sagsportalen ikke selv udskifte de konkrete filer. Det vil derfor være nødvendigt at få bistand fra rettens medarbejdere til at foretage dette arbejde.

 

En række PDF programmer, som er købt med licens, kan konvertere en PDF fil gemt som billede til en OCR scannet PDF fil. Du kan se mere om dette og andre fif til at arbejde med PDF filer i den film vi tidligere har lavet om emnet her.

 

Danske Advokaters anbefaler, at man kontakter retten og forklarer situationen, hvis man står i en konkret situation og ikke kan uploade dokumenterne i OCR format. Det må i denne specielle situation være vigtigst, at sagsmateriale kan afleveres på sagsportalen, uanset om det er OCR behandlet eller ej.

 

Hos Danske Advokater høre vi gerne fra dig, hvis du oplever problemer med dette. Du er velkommen til, at kontakte digitaliseringschef Steen Hermansen på tlf. 33 43 70 21 eller mail she@danskeadvokater.dk.

 

Domstolsstyrelsens vejledning om håndtering af dokumenter

she
 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen har siddet med i vores arbejdsgruppe om persondata. Han har bl.a. udarbejdet materiale og guides til vores medlemmer om overholdelse af persondatalovgivningen, og han har undervist i GDPR-relaterede emner på vores medlemsmøder og kurser.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende undervisning inden for IT-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21