Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.
05-04-2016 AirHelp: På sigt kan vi udfordre den traditionelle advokat DISRUPTION: Danske Advokater stiller i denne tid skarpt på den digitale revolution, der ændrer på vilkår og spilleregler i erhvervslivet. Mens der i den amerikanske advokatbranche er maskiner, som udfører juridisk arbejde, og brugerbedømmelser af advokater på digitale platforme, er vi på det danske marked ikke helt så langt. I Danmark ser man dog en spæd start inden for digitale løsninger, som kan komme til at ’disrupte’ branchen. Virksomheden AirHelp er blandt én af de nyere services, som udbyder en form for juridisk ydelse gennem ny teknologi.
Af Rikke Kynde
Sager om flyforsinkelser er vokset til sagsbunker, som nu har fået sin helt egen afdeling i Københavns Byret. Alt sammen på grund af en ny spiller på markedet – AirHelp.
Virksomheden har succes med at sikre passagerer kompensation for flyforsinkelser. Det gør de ved at have taget skridtet videre fra den gør-det-selv trend, der er begyndt at dukke op i Danmark med hjemmesider, hvor man med et par klik kan få oprettet eksempelvis testamenter, ægtepagter eller ejeraftaler.
”Lige nu er Airhelp ikke nogen direkte trussel til det eksisterende advokatmarked, idet vi arbejder med sager med en så lav værdi, at det ikke giver mening for en traditionel advokat at beskæftige sig med det. Men den metode vi dygtiggør os i, for at kunne levere juridiske ydelser til så lav en pris, herunder ved at kombinere digitale platforme, automatisering og big data til en samlet digital brugerløsning, kan vi kopiere. Ikke kun til andre dele af forbrugersegmentet, men også B2B, og det vil være her, hvor vi på sigt kan udfordre den traditionelle advokat. Beslutningstagerne i danske advokatkontorer består af 99.99% advokater. De er typisk alle fantastiske rådgivere, men én-dimensionerede produktudviklere. Den største produktudvikling i advokatbranchen de seneste 10 år har været det elektroniske nyhedsbrev. ” fortæller Christian Nielsen, Chief Legal Officer i AirHelp.
Løst eller gratis AirHelp er en online virksomhed, som hjælper passagerer med at få økonomisk kompensation, hvis deres fly har været forsinkede eller aflyste. Ifølge en EU-forordning skal flyselskaber nemlig betale kompensation til passagerer, hvis fly har været mere end 3 timer forsinkede eller aflyste. AirHelp hjælper passagerer med at få udbetalt kompensationen. De tager selv en kommission, der svarer til ca. 25 procent af den opnåede kompensation, men hvis sagen ikke bliver løst, skal kunden ikke betale.
Det eneste, kunden skal gøre, er at udfylde en skabelon på AirHelps hjemmeside med navn og flynummer for at gøre krav på sin kompensation. AirHelps software scanner kravet og sammenligner de oplyste informationer med flydata. Kravet bliver sendt videre til Airhelps claim team, de tjekker bl.a., om alle nødvendige dokumenter er vedhæftet. Derefter bliver kravet sendt til det pågældende flyselskab, som AirHelp har specialiseret sig i at kommunikere med, for derved at opnå en høj procentdel af frivillige betalinger. På den måde bliver sager behandlet hos AirHelp, uden at der på noget tidspunkt har været nogen advokater indblandet i processen. Hvis alt ikke går som smurt, bliver kravet sendt videre til AirHelps juridiske kontor, men der er en del trin, før sagen ryger ud til en fysisk advokat.
Big data ”AirHelps største force er big data. Vi har adgang til flydata, som vi har beriget. Det giver os informationer, om der var en forsinkelse, hvor lang forsinkelsen var, og om der var ekstraordinære omstændigheder – ting man skal vide for at kunne gå i retten og være rimelig sikker på at vinde. Det gør også, at flyselskaberne ved, at de krav, de modtager fra os, er baseret på data, og at vi ikke prøver at snyde dem. Derudover ved de også, at hvis de ikke betaler, ender det nok med, at de modtager en stævning. Denne kombination af databaseret professionalisme og den juridiske hammer i back-up gør, at vi kan give vores kunder en større chance for at modtage kompensation, end hvis de selv søger det eller måtte vælge en konkurrent.”
AirHelp blev stiftet i 2013 af de to danske iværksættere Henrik Zillmer og Nicolas Michaelsen og sydafrikanske Greg Roodt. I dag tæller Airhelp 200 medarbejdere, hvoraf ca. 20 af dem sidder med det juridiske arbejde. AirHelp opererer i EU og USA, og indtil videre har de hjulpet ca. 455.000 passagerer i hele verden.
”Vores kunder er alle typer og fra hele verden. Nogle er ganske fattige og har været heldige at komme ud og flyve en enkelt gang i deres liv, og nogle er direktører i globale virksomheder. Nogle er også advokater, som ikke gider at gøre arbejdet selv. Vi ser det som et kvalitetsstempel af vores brugeroplevelse” Billigere standardydelser AirHelp har fundet en niche i markedet. Derfor kan det måske ikke mærkes på det generelle advokatmarked. Deres område er ikke noget, advokater typisk beskæftiger sig med, eftersom at en advokats timepris hurtigt vil overstige den samlede kompensation, passagererne kan få udbetalt. Men tanken om at gøre standardydelser billigere ved brug af teknologi, bliver der allerede arbejdet meget på i advokatbranchen. Danske Advokaters forretningsudviklingschef, Øyvind Fagerstrand, har fulgt udviklingen på det danske og det internationale advokatmarked tæt.
Advokater rådgiver På den anden side af de mange flysager sidder Morten L. Jakobsen, partner i Gorrissen Federspiel, der repræsenterer flere luftfartsselskaber, som har været i retten med AirHelp. Han fortæller, at AirHelp har givet dem mere arbejde, da AirHelp lægger sag an for hver klient, de har, og derfor kan Gorrissen Federspiel have 20 sager anlagt på én afgang.
Men selvom AirHelp har ført til et voksende antal sager hos Gorrissen Federspiel, mener Morten L. Jakobsen ikke, at de disrupter advokatbranchen. Det er der ifølge ham to gode grunde til: For det første er sagsområdet helt unikt, og efterhånden som retsstillingen klarlægges af EU-domstolen og Højesteret, vil der ifølge partneren ikke være behov for selskaber som Airhelp, da luftfartsselskaber og luftfartsmyndigheder så vil have retspraksis at holde sig til. For det andet behandler sådanne selskaber, ifølge Morten L. Jakobsen, sagerne summarisk og uden egentlig rådgivning. Derfor betragter han dem ikke som en konkurrent, og han kunne heller ikke forestille sig, at andre, der vil yde standardprodukter ved brug af de samme metoder, som AirHelp bruger, vil kunne konkurrere med branchen.
”Jeg mener ikke, at det er i konkurrence med advokatbranchen, at nogen laver skøder som standardprodukter. Advokater leverer rådgivning og ikke standardprodukter uden rådgivning. Med standardprodukter sætter folk jo blot et kryds. Mens advokater rådgiver folk til at træffe de rigtige valg og sætte de rigtige krydser, ” fortæller han.
Disruption er på vej Selvom der i dag ikke er synlige tegn på disruption i det danske advokatmarked, mener Danske Advokaters forretningsudviklingschef, Øyvind Fagerstrand, stadig, at man bør ruste sig på fremtiden.
”For at ruste sig til disruption skal man enten blive pivskarp på at udbyde standardprodukter – et spil der handler om at få stykomkostningerne så langt ned som muligt. Man skal skabe en velsmurt maskine, der kan få en hel masse produkter ned til en lav pris. Ellers skal man i den anden ende kravle op i værdikæden og yde høj specialiseret rådgivning, hvor man tager et højt honorar. De, der ligger i midten, bliver klemte. Det kan man også se på det danske marked lige nu, hvor de store advokatvirksomheder er blevet større og specialiserer sig mere og mere, og så er der kommet flere mindre advokatkontorer, der sidder med nicheområder.”
Læs flere temartikler om disruption her: ”Google-direktør: Virksomheder bør ruste sig til digital disruption” ”Den digitale revolution buldrer frem” ”Alle bør have adgang til advokat” Læs også ”Dom fastslår flypassagerers ret til kompensation”
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Tilbage |
Sider
KURSER

Kontakt
Søren er ansvarlig for Danske Advokaters kommunikation, presse og public affairs.
Søren arbejder med alle genrer inden for kommunikation. Han tager sig blandt andet af foreningens pressearbejde og er ansvarlig for den digitale kommunikation og vores nyhedsbreve.
Du er altid velkommen til at ringe til Søren, hvis du eksempelvis har forslag til særlige emner, som Danske Advokater bør sætte fokus på i sin kommunikation med medlemmerne.
Læs mere…33 43 70 19