Velkommen  

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 


02-10-2010
e-TL: Opdatering på tinglysning.dk og nyt om bilbogen

I den kommende weekend vil Tinglysningsretten opdatere sine systemer. Øvelsen hedder ”Release 8” og indebærer bl.a., at der indlægges flere fejlrettelser og nye faciliteter. Vi kender ikke alle detaljerne, men kan oplyse:

  • At der i øjeblikket er problemer med at underskrive i henhold til fuldmagt på vegne af flere. Retten oplyser, at man efter opdateringen kan underskrive på vegne af over 1000 fuldmagter.
  • At brugerformularer – en funktion, der har været omtalt siden projektets begyndelse - nu sættes nu i drift. Brugerformularen giver mulighed for, at man kan reducere antallet af skærmbilleder og indtastninger i de enkle ekspeditioner. Det sker ved, at man opretter - og får godkendt - en brugerformular.
  • At bilbogen, der er den næste del af tinglysningen, der bliver digital, sættes i drift 2. november. Hvis du arbejder i bilbogen, bør du se vedlagte notat vedr. overgangsordningen  samt undersøge prøvesystemet i Tinglysningsretten 

Vi er p.t. lidt usikre på mulighederne for at benytte brugerformularer i advokatbranchen, da vi ofte oplever et behov for variationer i de enkle anmeldelser. Men vi tror, at brugerformularer er rigtigt velegnede til brug ved anmeldelser, hvor man har flere ekspeditioner af samme ensartede type. Her kan I med fordel få lavet en anmeldelse og på samme side, som I skriver under, markere et ønske om at få anmeldelsen godkendt som jeres brugerformular, hvorefter I kan definere hvilke felter, der skal være variable, hvorved I kan reducere antallet af indtastninger på efterfølgende anmeldelser af samme type. Funktionen kan afprøves ved test af servitut på prøvesystemet

Vi vurderer også, at brugerformularer er den rigtige metode til etablering af skabeloner til forskellige ekspeditioner, da den nuværende udbredelse af kladder som skabeloner hos jer som brugere desværre ikke kan anbefales. Husk især, at I ikke skal anmelde på baggrund af en kladde, der er oprettet før opdateringen af systemet, til anmeldelse efter at systemet er opdateret. Vi er vant til, at opdateringer medfører afvisninger af visse ekspeditioner, da systemet er blevet ændret ved opdateringen, og man ikke automatisk modtager en fejlmeddelelse herom ved anmeldelse. Det betyder, at man efter en afvisning skal begynde helt forfra med anmeldelsen. Vi ved godt, at det ikke er hensigtsmæssigt, og kladdefunktionen letter jeres dagligdag med tinglysning.dk betydeligt, men systemet er ikke gearet hertil.

she

 

Sider

KURSER

Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | 33 43 70 21 | she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.


Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.


Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21