Velkommen  

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 

Der er fart på digitaliseringen og den teknologiske udvikling. Det ændrer spillereglerne for virksomheder markant. Googles direktør i Norden fortæller til Netværk Danmark, at virksomheder derfor må ruste sig på at blive ’disruptede’ og selv gøre en indsats for at tænke nyt.

04-04-2016
Google-direktør: Virksomheder bør ruste sig til digital disruption

Af Rikke Kynde

 

DISRUPTION: Der er fart på digitaliseringen og den teknologiske udvikling. Det ændrer spillereglerne for virksomheder markant. Googles direktør i Norden fortæller til Netværk Danmark, at virksomheder derfor må ruste sig på at blive ’disruptede’ og selv gøre en indsats for at tænke nyt. 

 

”Hvis man bare sætter sig ned og gør det i dag, som man gjorde godt i går, fordi man har retten til at tjene de samme penge i morgen, så kommer der andre, der kan gøre det bedre. Det kontroltab er man nødt til at acceptere.”

Læs også Den digitale revolution buldrer frem

 

Sådan lyder dommen fra googles direktør i Norden, Peter Friis, i et videointerview om disruption til Netværk Danmark. Ifølge Peter Friis er der sket mere teknologisk de sidste 10 år end de seneste 100 år, og der kommer til at ske mere de næste 5 år, end der er sket de seneste 200 år. Derfor opfordrer han også dansk erhvervsliv til at ruste sig til den digitale disruption:

 

”Det er klart, at alle virksomheder ikke har muligheden for, som os, at kaste milliarder af dollars efter balloner og biler. Men de har muligheden for at tage et nyt blik på det, de altid har gjort med nogle nye øjne.”

 

I interviewet med Netværk Danmark fortæller Peter Friis om eksponentielle teknologier, som har potentialet til at forandre nuværende industrier. Derfor kan og skal virksomheder også begynde at tænke i helt nye baner. Udfordringen er dog, at langt de fleste virksomheder i princippet ikke er designet til at bygge helt nye idéer.

 

Peter Friis bruger bilproducenter som eksempel. De laver den samme bil i en ny årgang og sætter måske nogle nye vinduesviskere i og justerer lidt på forlygterne. Men det er stadig en bil, den skal stadig køres af mennesker, og det er stort set de samme ting, den indeholder.

 

”Men når nu teknologien har lavet det her tigerspring, imens du bliver ved med kun at lave små justeringer, så kan der komme nogle andre, som bare går ind på et andet område et andet sted på kurven og gentænker alt det, du gør. Når de gør det, kan der komme noget på markedet, som er radikalt bedre.”

 

Man bliver derfor i dag nødt til at acceptere, at spillereglerne for at drive virksomhed hele tiden ændrer sig. Ud fra det må man forsøge at bygge en organisation, der kan kapere det, og der har de fleste et problem. Det kræver først og fremmest, at man er i stand til at acceptere forandring, fortæller Peter Friis og forklarer, at det er det, de gør i Google. I Google dedikerer de også en stor del af deres ressourcer til at udvikle ting, de ikke laver i dag.

Læs også AirHelp: På sigt kan vi udfordre den traditionelle advokat

 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Søren Møller Andersen
Søren Møller Andersen | Chef for kommunikation og public affairs | 33 43 70 19 sma@danskeadvokater.dk


Kontakt

Søren er ansvarlig for Danske Advokaters kommunikation, presse og public affairs.  

 

Søren arbejder med alle genrer inden for kommunikation. Han tager sig blandt andet af foreningens pressearbejde og er ansvarlig for den digitale kommunikation og vores nyhedsbreve. 

 

Du er altid velkommen til at ringe til Søren, hvis du eksempelvis har forslag til særlige emner, som Danske Advokater bør sætte fokus på i sin kommunikation med medlemmerne. 

Læs mere…

33 43 70 19