Velkommen   (0 lektioner)

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 

PARTNER Advokater i Køge opfordrer deres medarbejdere til at lave frivilligt arbejde og indskriver tid til det i arbejdstimerne. Louise Vigand Kryger er én af advokaterne på kontoret. Hun rådgiver frivilligt i advokatvagten, på krisecentre og forældreforberedende kurser. Det er nemlig vigtigt for både Louise og kontoret, at alle har adgang til en advokat.

19-06-2019
Advokater yder en social indsats i arbejdstiden



PARTNER Advokater i Køge opfordrer deres medarbejdere til at lave frivilligt arbejde og indskriver tid til det i arbejdstimerne. Louise Vigand Kryger er én af advokaterne på kontoret. Hun rådgiver frivilligt i advokatvagten, på krisecentre og forældreforberedende kurser. Det er nemlig vigtigt for både Louise og kontoret, at alle har adgang til en advokat.

 

Af Rikke Kynde
 

På Nørregade i Køge ligger en advokatvirksomhed, der sætter tid af til at yde en social indsats i arbejdstiden. Her bliver medarbejderne opfordret til at lave frivilligt arbejde. Advokatvirksomheden hedder PARTNER Advokater, og det er der flere grunde til.


PARTNER Advokaters kontor i Køge.

 

 ”Vi hedder PARTNER Advokater, og det ligger der flere ting i. For ikke nok med at vi betragter vores firma som en partner for vores kunder, så vil vi også gerne være en partner i samfundet for at sikre, at alle har adgang til en advokat”, fortæller Louise Vigand Kryger, en af de fem advokater i virksomheden.
 

Louise Vigand Kryger er 34 år og har arbejdet i PARTNER Advokater, siden hun gik i folkeskole. Hun har fået kontorets frivillige ånd helt ind under huden, siden hun var helt ung.


Louise Vigand Kryger

 

”Når man ligesom os mener, at alle har ret til en advokat, så er der jo ikke kun ment dem, der kan betale selv, så er der også ment dem, der har en forsikring, dem der skal have hjælp fra det offentlige, eller dem som slet ikke har råd. Derfor laver vi frivilligt arbejde og tager fri proces sager og retshjælpssager. Det er også det, jeg godt kan lide ved at være her. Lige siden jeg var fuldmægtig, gik jeg hen og rådgav i Advokatvagten, og så har vi advokater hver især vores egne områder, vi engagerer os i”, fortæller hun.

 

Alle advokater i PARTNER Advokater rådgiver på skift i den lokale advokatvagt, og da virksomheden i 2007 åbnede en afdeling i Ringsted, genoprettede de den ellers nedlagte advokatvagt i byen.

 

”I Advokatvagten sidder man i princippet kun en time, men det hænger vi os ikke så meget i her på kontoret. Der sidder nemlig typisk et fyldt venteværelse, som gerne vil have et svar, og det er kun en gang om ugen, så hvis man kun sidder der i en time, er der rigtig mange, som går forgæves. Så det kan godt blive to timer eller mere, man sidder der. På den tid kan jeg få virkelig mange igennem. Det kan være 10-15 mennesker, som alle føler, at de har fået et godt råd, og så er det jo egentlig på meget kort tid, at man har hjulpet en hel masse videre i livet.”

 

Virksomheden har også en gratis kontaktboks, hvor man kan skrive ind og få et råd til sin sag. Henvendelserne i kontaktboksen bliver delt ud til de forskellige advokater alt efter, hvilket sagsområde de sidder med. Louise som sidder med familieret fortæller, at hun besvarer et par henvendelser om dagen.

 

Fortvivlede mødre og flyvende børn

Ud over kontorets fælles frivillige opgaver lader virksomheden valget af frivilligt arbejde være op til den enkelte medarbejder. Louise har valgt at være frivillig underviser på forældreforberedende kurser i Solrød og Køge kommune. Her underviser hun kommende eller nybagte forældre i, hvad det vil sige at have et barn sammen, hvilke papirer de skal have styr på, og hvad der sker, hvis de går fra hinanden. Derudover har hun også valgt at være frivillig rådgiver på kvindekrisecentre i Roskilde og Herfølge under Mary Fondens projekt ’Råd til Livet’.

 

På krisecentrene rådgiver hun kvinder i forhold til den situation, de står i. Kvinderne har ofte brug for hjælp til at forstå, hvordan juraen hænger sammen i forhold til dem og deres mand, børn eller bopæl.

 

”Det kan for eksempel indebære at fortælle dem om, hvordan det er at gå i retten. Der er mange, som føler, at det er en meget voldsom ting, og de ser mange amerikanske film og forestiller sig et skrækscenarie i forhold til, hvordan det kommer til at foregå. Der kan jeg helt lavpraktisk fortælle dem, hvordan en retssag foregår, og at det ikke er som i en amerikansk film. Nogle på krisecenteret kan også have fået en forkert opfattelse af virkeligheden, fordi deres dominerende mand har fortalt dem forkerte ting og truet dem. Og selvom medarbejderne på krisecenteret har sagt en million gange til dem, at det ikke passer, så tror de stadig på det. Men når der kommer en advokat og siger: ’Det er ikke rigtigt det, din mand har sagt’, så forstår de det. Det kan eksempelvis være, at en mand bilder kvinden ind, at han bare kan tage børnene, og at hun aldrig kommer til at se dem igen, hvis hun ikke gør, som han siger. Det kan også være, at hun er blevet bildt ind, at hun hænger på halvdelen af sin mands gæld, hvis hun forlader ham. Så fortæller jeg kvinderne, hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen, og så kan de ånde dybt ud og i stedet koncentrere sig om deres børn og den situation, de står i. Så efter en time eller to på krisecenteret kan man opleve at have udrettet en hel masse.”

 

Louise besøger begge krisecentre en gang om måneden, men er også klar til at springe til, hvis der lige er flyttet en ny kvinde ind, som har brug for rådgivning. Det kan dog godt være hårdt til tider, og hun fortæller, at rådgivningen på krisecentrene påvirker hende på en anden måde end den på kontoret.

 

”Det kan godt være hårdt arbejde at rådgive på et krisecenter. Jeg oplever i hvert fald, at der er nogle sager, jeg tager mere med hjem, end dem der normalt kommer ind på kontoret. På krisecentrene møder jeg jo børnene og får sat ansigt på dem, og så bliver det hele lidt mere virkeligt. Det kan være sværere at holde en distance, fordi det måske er børn, som har været udsat for alt muligt, man slet ikke tør forestille sig, og til trods for det kan de alligevel være meget åbne og komme flyvende ind i armene på mig, selvom de aldrig har mødt mig før. Det er sager, der sætter større spor, men det er også utrolig givende at rådgive sådan et sted, fordi der nogle gange skal meget lidt til, før at de føler, at man har hjulpet dem på vej.”

 

13 år med en drøm om at blive advokat

Louise blev færdiguddannet advokat i 2011 på kontoret i Køge, hvor hun er vokset op og har gået i både folkeskole og gymnasie. Som 13-årig blev hun piccoline i PARTNER Advokater. Den daglige arbejdsgang på kontoret med takkeblomster og kagefejring gav hende drømmen om at blive advokat.

 

”Jeg fik indsigten i nogle af de sager, advokaterne sad med ved at lytte med, når de talte om dem, og se når der stod en buket blomster, fordi der var en, som sagde tak for hjælpen, eller kage i køkkenet, fordi vi havde vundet en sag. Alt det gjorde, at jeg tænkte, ’det skal jeg også være en del af’. Senere blev jeg receptionist, og talte med kunderne, når de ringede ind, og advokaten ikke kunne tage telefonen. På den måde fik jeg et indblik i deres sag, og der opdagede jeg også, hvad det er, man hjælper dem med. Så da jeg kom på gymnasiet, var det for at jagte snit til at komme på jurastudiet, og det lykkedes.”

 

I dag bor Louise i Køge med sin mand og to børn, en pige på 5 og en dreng på halvandet. Derfor arbejder hun i øjeblikket på nedsat tid 30 timer om ugen, hvori der er indregnet tid til hendes frivillige arbejde.

 

”Men vi har selvfølgelig nogle mål, vi skal nå på et år. Så det er spørgsmålet, om man når dem i sin arbejdstid eller uden for arbejdstid.”

 

Der er altså rigeligt at se til både i hjemmet og i virksomheden, så hvorfor dedikere så meget af sin tid til at sidde i Advokatvagten, undervise på kurser og rådgive på krisecentre?

 

Advokattitlen forpligter

”Når det nu er lykkedes mig at blive advokat, så er det også fordi, at jeg gerne vil hjælpe nogen. Det gælder også dem, som ikke har råd eller mod til at træde ind på kontoret. Det handler også meget om, at vi mener, at alle har krav og ret til at få hjælp af en advokat.”

 

Louise føler, at advokattitlen forpligter og forklarer, at kontoret går meget op i, at alle mennesker har adgang til en advokat og en mulighed for at få et godt råd.

 

”Her på kontoret arbejder vi med et værdisæt, der hedder ordentlighed, og jeg synes, at det at hjælpe dem, der ikke kan betale selv, er at være en ordentlig advokat.”

 

Steen Witthøft og Birgit Thrusholm er partnere i virksomheden, som tidligere var en del af Ret & Råd-kæden. I 2005 blev de til PARTNER Advokater og gjorde frivilligt arbejde til en prioritet allerede fra dag ét.


Steen Witthøfft

 

”Da vi startede kontoret, gik vi ind i de projekter og det frivillige arbejde, vi brændte for. Det er vigtigt for os at give noget tilbage, når man har en ressource, eller har lidt mere end andre. Men det er også en god forretning. Det giver god omtale og PR. Da jeg var ung kom 60-70% af min omsætning fra det netværk, jeg havde som frivillig i en fodboldklub. Det betyder også noget for rekrutteringen. Vi er jo et lille kontor, men har lige haft 40 ansøgere til én stilling, hvor de fortalte, at de særligt var interesserede i os på grund af det frivillige arbejde, vi laver. Det betyder meget, at man kerer sig om nogle andre end bare pengepungen. Og så tror jeg også, at vi får nogle gladere medarbejdere, Louise synes jo, at det er spændende. Så på den måde er det også med til at motivere folk,” fortæller Steen Witthøfft.


Birgit Thrusholm

 

Birgit forklarer også, hvorfor det er vigtigt at indskrive tid til frivilligt arbejde på kontoret:

 

”Jeg synes, at der er en social forpligtigelse i at være advokat. Man skal også hjælpe dem, der ikke har det godt. Det er også vigtigt, at man er en del af det omkringliggende samfund, når man er i provinsen. Derfor har vi valgt at gå ind i nogle foreninger og arbejde gratis for at støtte op lokalt. Og når man føler et ansvar over for lokalsamfundet og de dårligt stillede, så skal man også give sine medarbejdere tid til at deltage i det.”

 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Søren Møller Andersen
Søren Møller Andersen | Chef for kommunikation og public affairs | T: +45 33 43 70 19&E: sma@danskeadvokater.dk


Kontakt

Søren er ansvarlig for Danske Advokaters kommunikation og public affairs. 
 

Søren arbejder med alle genrer inden for kommunikation. Han tager sig blandt andet af foreningens pressearbejde og er ansvarlig for den digitale kommunikation og vores nyhedsbreve.


Du er altid velkommen til at ringe til Søren Møller Andersen, hvis du eksempelvis har forslag til særlige emner, som Danske Advokater bør sætte fokus på i sin kommunikation med medlemmerne.

Læs mere…

Kontakt Søren Møller Andersen på tlf.

33 43 70 19