Velkommen   (0 lektioner)

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.

 

Den 23. juli 2018 meldte Datatilsynet ud, at praksis i forhold til kryptering af e-mail i den private sektor skærpes fra den 1. januar 2019, sådan at det fremadrettet efter Datatilsynets opfattelse normalt vil være en passende sikkerhedsforanstaltning at anvende kryptering ved transmission af fortrolige oplysninger med e-mail via internettet

25-09-2018
Opdatering på Datatilsynets skærpede praksis i forhold til kryptering af e-mails

Den 23. juli 2018 meldte Datatilsynet ud, at praksis i forhold til kryptering af e-mail i den private sektor skærpes fra den 1. januar 2019, sådan at det fremadrettet efter Datatilsynets opfattelse normalt vil være en passende sikkerhedsforanstaltning at anvende kryptering ved transmission af fortrolige oplysninger med e-mail via internettet.

Du kan læse nyheden om skærpelsen her

 

Datatilsynet har nu offentliggjort en supplerende udtalelse til den tidligere udmeldte skærpede praksis vedrørende kryptering af e-mails i den private sektor.

Du kan læse den supplerende udtalelse og de nærmere krav til kryptering her

 

Det anføres bl.a. i den supplerende udtalelse, at det til enhver tid er den dataansvarlige, der – med udgangspunkt i sin risikovurdering – skal vurdere, hvilket sikkerhedsniveau der er passende. Der vil således efter Datatilsynets opfattelse være typer af behandling, hvor kryptering på transportlaget er passende, ligesom der vil være typer af behandling hvor – i kraft af den høje risiko for de registrerede – den mere sikre end-to-end kryptering vil være passende. Det kan ifølge Datatilsynet eksempelvis være tilfældet, hvis en dataansvarlig, f.eks. et forsikringsselskab, skal sende helbredsoplysninger om et stort antal registrerede til en databehandler med henblik på udsendelse af breve. I så fald kan den dataansvarlige, på baggrund af en risikovurdering, beslutte, at end-to-end kryptering vil være en passende sikkerhedsforanstaltning.

 

Danske Advokater er aktuelt i dialog med en række udbydere med henblik på at kunne synliggøre de tekniske løsninger, der findes på markedet, over for vores medlemmer. 

 

Vi vil i den kommende tid løbende synliggøre de forskellige løsninger, der kan hjælpe din advokatvirksomhed med at kommunikere korrekt og sikkert på mail med dine klienter.

 

Har du spørgsmål til sikker kommunikation, er du meget velkommen til at kontakte vores digitaliseringschef Steen Hermansen på tlf. 33 43 70 21 eller på mail she@danskeadvokater.dk.

she
 
kommentarer

 

Sider

KURSER

Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen har siddet med i vores arbejdsgruppe om persondata. Han har bl.a. udarbejdet materiale og guides til vores medlemmer om overholdelse af persondatalovgivningen, og han har undervist i GDPR-relaterede emner på vores medlemsmøder og kurser.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende undervisning inden for IT-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21