Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


28-04-2020
Bestyrelsestanker fra Bestyrelsesadvokater

Advokat Janie C. Nielsen er næstformand i specialforeningen Danske Bestyrelsesadvokater. Vi har stillet hende en række spørgsmål om bestyrelsesarbejde.

 

”Helt konkret arbejder vi i bestyrelsen med at få lavet en ny og topmoderne hjemmeside, som bliver lanceret i løbet af foråret. Søgningen på bestyrelsesadvokater skal være nem og overskuelig samt præsentere vores kompetencer enkelt, men tydeligt”, forklarer Janie C. Nielsen.

 

”Derudover går vi i gang med at få rekrutteret flere - og meget gerne også yngre - bestyrelsesadvokater til foreningen. Der findes i Danmark rigtig mange advokater, som arbejder i bestyrelser, og vi ser en stor fordel i at skabe et stærkt fællesskab omkring bestyrelsesarbejdet, både i forhold til netværksdelen, videreuddannelse samt erfaringsudveksling”, uddyber Janie.

 

Hvad er dine og den øvrige bestyrelses visioner og strategier for Danske Bestyrelsesadvokater?

 

”Vi ønsker i foreningen at være på forkant med udviklingen i det at arbejde i en bestyrelse. Det er vores ambition, at vores medlemmer skal være toprelevante, når der er valg til en bestyrelse. Vi skal således styrke advokaters deltagelse i bestyrelsesarbejde, og det skal være attraktivt at vælge en advokat til din bestyrelse. Det kræver, at vi bliver endnu bedre til at synliggøre vores kompetencer og den værdi, vi kan tilføre. Derudover skal vi som forening tilbyde bestyrelsesrelevante arrangementer på højt niveau”, fortæller Janie.

 

Mere udskiftning i bestyrelseslokalet

Janie har en klar holdning til de krav, der stilles til fremtidens bestyrelse:

 

”Bestyrelsesarbejde er under forandring, og der stilles større og større krav til, hvad en bestyrelse skal kunne levere. Den viden og de kompetencer, virksomheden i dag har brug for i sin bestyrelse, er ikke nødvendigvis de samme i morgen. Derfor ser vi en tendens med større mobilitet og udskiftning i bestyrelseslokalerne, og det skal vi understøtte, for det er med til at skabe vækst og værdi.

 

Som advokater har vi f.eks. en særlig styrke i forbindelse med professionalisering af bestyrelsesarbejdet og det at starte en professionel bestyrelse op. De kompetencer har mange danske virksomheder i SMV-segmentet et behov for. Vi skal således være klar på at løfte den opgave men også på, at andre måske derefter skal tage virksomheden med på den videre rejse, og at vores arbejde dermed er tilendebragt”, slutter Janie C. Nielsen.

Læs mere om Danske Bestyrelsesadvokater her

Se vores aktuelle bestyrelseskurser her

 

Om Janie C. Nielsen:

 

Janie C. Nielsen har arbejdet som rådgiver (advokat) i mange år og har desuden bestridt diverse ledelsesposter.

De seneste syv år har hun været selvstændig erhvervsadvokat som partner i Reimer Legal. Mindre og mellemstore virksomheder har hun en forkærlighed for at arbejde med, fordi hun her kan være tæt på den daglige ledelse og bestyrelsesformanden.   

 

I øjeblikket fylder især bestyrelsesarbejdet i et pengeinstitut. Det er en branche med en række udfordringer i disse år med lave og tilmed negative renter, tiltagende regulatoriske krav både inden for hvidvask, compliance og risikostyring. Derudover er det jo svært at komme udenom, at branchen befinder sig i en generel tillidskrise.

 

 

 


Søren Møller Andersen
Søren Møller Andersen | Chef for kommunikation og public affairs | 33 43 70 19 sma@danskeadvokater.dk


Kontakt

Søren er ansvarlig for Danske Advokaters kommunikation, presse og public affairs.  

 

Søren arbejder med alle genrer inden for kommunikation. Han tager sig blandt andet af foreningens pressearbejde og er ansvarlig for den digitale kommunikation og vores nyhedsbreve. 

 

Du er altid velkommen til at ringe til Søren, hvis du eksempelvis har forslag til særlige emner, som Danske Advokater bør sætte fokus på i sin kommunikation med medlemmerne. 

Læs mere…

33 43 70 19