Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


15-11-2022
Alle skifteretter har nu taget den nye portal "Minskiftesag.dk" i brug

Tirsdag den 15. november 2022 udruller Danmarks Domstole et nyt it-system til alle skifteretter, som digitaliserer anmeldelse af krav, fordringer og tilgodehavender i dødsboer.

 

Det betyder, at du nu skal anmelde alle krav til dødsboer samt de tilgodehavender, hvor du ikke kender dødsboets kontaktperson, via domstolenes nye skifteportal. Dette gælder, hvis afdøde er gået bort den 15. november eller herefter.

 

Siden den 4. oktober har fem retter testet portalen i en såkaldt ’pilotfase’. De fem retter er Roskilde, Odense, Holstebro, Hjørring og Bornholm. Det betyder, at krav i dødsboer i oktober og starten af november har skullet anmeldes via Skifteportalen, hvis afdøde boede i en af de fem retskredse og var gået bort den 4. oktober 2022 eller senere.

 

For professionelle brugere som advokater kommer domstolenes nye skifteportal til at betyde, at det bliver let at rette og opdatere krav og tilgodehavende i dødsboer og at følge status i sagen. Desuden henviser Skifteportalen kravet til dødsboet til den rette retskreds, uden at anmelder selv skal identificere, hvilken retskreds kravet skal sendes til, som det har været tilfældet tidligere. Skifteportalen er tilgængelig fra www.minskiftesag.dk.

 

Lanceringen af portalen betyder, at du nu skal følgende anmeldes via domstolenes skifteportal:

  • Krav til dødsboer
  • Tilgodehavender til dødsboer, hvor man ikke kender dødsboets kontaktperson


Du kan nu anmelde følgende via domstolenes skifteportal:

  • Tilgodehavender til dødsboer, hvor man kender dødsboets kontaktperson
  • Effektfortegnelser til dødsboer
  • Forespørgsler til dødsboer


Læs mere hos Domstolsstyrelsen om, at skifteportalen nu er blevet landsdækkende 

Hos Danske Advokater har vi samlet alt relevant om den nye skifteportal som du kan se her.

 


Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | 33 43 70 21 | she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.


Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.


Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.

Læs mere…

33 43 70 21