1. oktober 2025
Dom om vildledende markedsføring i projektbyggeri

Ejendomsudvikleren NPV A/S er blevet idømt en bøde på 250.000 kr. for vildledende markedsføring i forbindelse med projektbyggeriet Strandgården på Amager. I salgsbrochurerne var boligerne angivet med flere kvadratmeter, end de reelt havde, hvilket førte til klager fra 33 købere. Byretten havde oprindeligt idømt en bøde på 2 mio. kr., men Østre Landsret nedsatte beløbet på grund af lang sagsbehandlingstid. Sagen er baseret på markedsføringslovens § 5 og § 6 om forbud mod vildledning, skriver Forbrugerombudsmanden.
En af lejlighederne havde ifølge plantegningen et samlet areal på i alt 94 m2, når man lagde de oplyste arealer for hvert rum sammen. Men det indvendige areal på den færdigbyggede lejlighed var kun 78 m2.
Medlem af Danske Advokaters fagudvalg for fast ejendom og af Danske BOLIGadvokaters bestyrelse advokat Jacob Jansson Christensen siger:
”Helt kort tyder det på, at Landsretten har fundet, at en arealangivelse skal være mere præcis end en forholdsmæssig fordeling af det tinglyste areal. Det tinglyste areal indeholder ud over gulvarealer også ydervægge og halvdelen af væggene til naboen. Der kan således være stor forskel på et gulvareal og det tinglyste areal – i eksemplet i dommen er nævnt, at forskellen udgør 16m2, svarende til 20,5 % af det reelle indvendige areal (de 78m2) – og med en m2-pris på 60.000 -100.000 udgør dette ikke alene en skuffet forventning i forhold til rumstørrelser – men også at der er betalt et sted mellem 960.000 og 1,6 mio. for de ”manglende” kvadratmeter”.
Landsretten tager ikke stilling til afslag til køberne – kun til forholdet til markedsføringsloven, men det er tydeligt, at landsretten ønsker gennemsigtighed i projektsalg.
Konsekvenser af sagen: ændret praksis
NPV har efterfølgende ændret praksis, så de nu følger anbefalingerne fra Dansk Ejendomsmæglerforening og Forbrugerrådet Tænk om at begrænse sig til at bruge længdemål i plantegninger.
Det er desværre ikke helt klart, om der er forskelle på aftale- og markedsføringsmateriale, som køberne har fået udleveret.
”Hvis køberne på intet tidspunkt modtager de korrekte oplysninger, men først erfarer dette, når projektlejlighederne afleveres, vil man som udgangspunkt tale om forholdsmæssigt afslag, hvor der godtgøres forholdsmæssigt for de manglende m2. I praksis må dette afgøres ved et søgsmål, hvis parterne ikke kan blive enige uden”, forklarer Jacob Jansson Christensen.
Noget tyder på, at køberne i denne sag rent faktisk har modtaget oplysninger om de korrekte arealer. Det viser Retten i Lyngbys dom af 20. maj 2021, hvor sælger af lejlighederne blev frifundet for økonomiske krav fremsat af nogle af køberne.
Ny bødemodel
I 2022 trådte en ny bødemodel i kraft, der gælder for overtrædelser af markedsføringsloven. Nu fastsættes bøder ud fra virksomhedens globale omsætning og overtrædelsens grovhed. Modellen indebærer markant højere bøder end tidligere, især for større virksomheder, og kan indebære bøder på tocifrede millionbeløb, da den beregnes ud fra en procentdel af omsætningen.
”Man må håbe og forvente, at projektsalgsudbydere indretter sig efter afgørelsen således, at købere oplyses om de faktiske arealer i det omfang, det overhovedet er muligt. Desværre kan man frygte, at bødens størrelse ikke i sig selv er motiverende nok, da m2-priserne for projektlejligheder medfører, at 250.000 kr. hurtigt er tjent ind, når m2-priserne ofte ligger mellem 60.000-100.000 kr. Der må være en klar forventning om, at virksomheder i endnu højere grad end tidligere overvejer gradbøjninger eller direkte overtrædelser af markedsføringsloven og risici herfor med en større forsigtighed, hvilket gerne skulle komme køberne til gode. Der bør kunne være større tiltro til oplysningerne i fremtiden”, mener Jacob Jansson Christensen.
Læs mere:
PRESSEMEDDELELSE: NPV tager landsrettens dom i “Arealsagen” til efterretning | NPV) og NPV bøjer sig i sag om vildledende markedsføring - Dansk Byudvikling
