Statens indkøb af juridiske ydelser skal konkurrenceudsættes
Senest opdateret: 12. september 2025

Udfordring
Der mangler parlamentarisk kontrol med statens indkøb af juridiske ydelser.
Kammeradvokatordningen har skabt et juridisk vidensmonopol, hvilket svækker ministeriernes interne kompetencer og skaber en selvforstærkende afhængighed.
Udgifterne til statens faste advokatfirma, Poul Schmith, er vokset markant de seneste 10 år, uden der er sket konkurrenceudsættelse.
Når Poul Schmith samtidig konkurrerer på det almindelige kommercielle marked, gives statens advokat en urimelig konkurrencefordel.
Baggrund
Under kammeradvokatordningen har det private advokatfirma Poul Schmith været hovedleverandør af juridiske ydelser til staten siden 1936 og er i dag Danmarks største advokatfirma målt på antal ansatte. I 2023 købte staten rådgivning for 682 mio. kr. (se note 1) under Kammeradvokataftalen – næsten en fordobling på 10 år. Hertil kommer en estimeret årlig omsætning hos Poul Schmith på yderligere 600-700 mio. kr. uden for aftalen (se note 2), heraf ca. 250 mio. kr. på insolvensområdet.
Udgifterne er vokset markant, uden at det er muligt at benchmarke pris og kvalitet mod alternative leverandører. Staten er dybt afhængig af et specifikt privat advokatfirma, og Kammeradvokatordningen har dermed udviklet sig til et strukturelt problem for staten.
Samtidig har Poul Schmith opbygget et vidensmonopol på statens juridiske praksis, hvilket svækker ministeriernes kompetencer og skaber en selvforstærkende afhængighed: Jo mere staten outsourcer, desto mindre viden fastholdes internt – og desto større bliver behovet for at trække på Poul Schmith.
Set i det lys er det forståeligt, at embedsværket er forbeholdne over for ændringer. En ændring medfører dog ikke tab af kompetencer: Den øvrige danske advokatbranche kan håndtere statens behov, og Poul Schmith er fortsat forpligtet til at levere bistand, indtil nye leverandører eller hjemtagelse er på plads. Dermed sikres en smidig overgang.
Danske Advokater ønsker at understrege, at vi ikke har noget fagligt at udsætte på Poul Schmith. Vores kritik af Kammeradvokatordningen er derfor ikke rettet mod Poul Schmith, men mod det politiske ønske om at fastholde et monopol fra 1936.
Note 1: Økonomistyrelsen: Anbefalinger om statens indkøb af juridiske ydelser. Side 23.
Løsning
Danmark har brug for en ny model, der både styrker statens ejerskab over central juridisk viden og sikrer reel konkurrence. Derfor bakker Danske Advokater op om ekspertgruppens anbefalinger, der blandt andet omfatter:
Etablering af en Statsadvokat der fører de mest centrale sager for staten, er den centrale kontakt til statens eksterne advokater og sikrer, at juridisk viden forbliver i staten og styrelserne.
Konkurrenceudsættelse af øvrige juridiske opgaver, så staten kan vælge mellem flere leverandører og sammenligne pris og kvalitet.
Ved at hjemtage og konkurrenceudsætte:
Vil staten få bedre kvalitet, bedre udgiftsstyring og lavere priser.
Den parlamentariske kontrol med statens udgifter ved advokatområdet styrkes.
Konkurrenceudsættelse og hjemtagning kan ske via en glidende og smidig overgang, som i betydelig grad bør mindske bekymringer og forbehold hos embedsværket.
Endelig styrkes retssikkerheden for borgere og virksomheder.
