God ledelse er nøglen til virksomhedens succes på den lange bane
Af Mette Gade, CEO i 360 Law Firm og medlem af Danske Advokaters arbejdsgruppe for en attraktiv branche

Ledelse er mere end blot at træffe beslutninger og give ordrer. Det handler om at inspirere, motivere og guide medarbejdere. Det handler om at skabe en stærk kultur og sikre, at organisationen er rustet til at navigere i en kompleks og foranderlig verden. Kort sagt skaber god ledelse de rette betingelser, for at virksomheden kan nå sine mål, samtidig med at man tager hensyn til medarbejdernes trivsel, engagement og udvikling.
Hvorfor god ledelse er vigtig i advokatvirksomheder
I advokatbranchen, hvor præcision, ekspertise og omdømme er afgørende, bør god ledelse spille en helt central rolle. Advokatvirksomheder opererer i et komplekst miljø, hvor både klientforhold, juridisk ekspertise og forretningsmæssige beslutninger skal balanceres for at opnå succes. God ledelse er afgørende for at skabe en virksomhedskultur, der ikke kun tiltrækker og fastholder dygtige jurister, men også leverer fremragende klientservice og driver virksomhedens økonomiske vækst.
De hyppigste årsager, til at en medarbejder skifter job, kan variere over tid, men det skyldes ofte:
Arbejdspres
Utilfredshed med nærmeste leder
Manglende udviklingsmuligheder
Løn
De tre første punkter kan afdækkes og formentlig også afhjælpes, hvis en leder bruger tid og kræfter på at sikre den rette fortrolighed med medarbejderen og faciliterer udvikling og sikrer rammer for godt arbejdsmiljø i bred forstand.
Prisen for dårlig ledelse
Det er ofte mange omkostninger forbundet med at udskifte medarbejdere, så selvom der kan være fordele ved at få tilført nye kræfter og kompetencer til virksomheden, bør man overveje de økonomiske konsekvenser.
De direkte omkostninger ved at udskifte en medarbejder omfatter:
a) rekruttering (annoncering, evt. ekstern hjælp, screening af kandidater og jobsamtaler)
b) onboarding og træning (omfang afhænger af den enkelte virksomhed)
c) administrative processer (oprettelser i diverse systemer, udstedelse af adgangskort mv.)
De mere indirekte omkostninger kan omfatte:
d) tab af produktivitet (perioden, hvor stillingen er ubesat, kan føre til nedsat produktivitet, og den nye medarbejder vil ofte have brug for tid til at nå samme produktivitetsniveau som den tidligere medarbejder)
e) belastning af medarbejdere (kollegaer kan blive nødt til at overtage ekstra opgaver, hvilket kan føre til overarbejde og potentielt nedsat motivation)
f) tab af viden (afgående medarbejdere tager ofte værdifuld viden og erfaring med sig, hvilket kan påvirke teamets effektivitet)
g) kulturel påvirkning (når en medarbejder vælger at forlade virksomheden, sætter det ofte tankerne i gang hos kollegerne og kan have en uønsket effekt på kulturen og sammenholdet i teamet).
Når alt gøres op, er udgiften for at udskifte en medarbejder ofte en årsløn eller mere. Ifølge Beverly Kaye og Sharon Jordan-Evans er udgiften 70% til 400% af en årsløn (Beverly Kaye & Sharon Jordan-Evans: Love ‘em or lose ‘em: Getting good people to stay).
Med andre ord kan der altså anvendes ledelsesressourcer på op til en årsløn for en medarbejder, før det giver negativt udslag på bundlinjen.
Og med det regnestykke burde der være økonomisk motivation til at afsætte tilstrækkelige ressourcer til at sikre rammerne for at arbejde positivt med medarbejdernes trivsel, udvikling og engagement.
Konklusion
God ledelse er ikke alene en nødvendighed i advokatvirksomheder – det er en strategisk fordel, der kan differentiere virksomheden i et konkurrencepræget marked. Gennem en klar vision, motiverede medarbejdere, stærke etiske standarder, effektiv beslutningstagning og en dedikation til medarbejderudvikling, kan ledelsen direkte påvirke virksomhedens succes og økonomiske resultater. Investering i ledelse af høj kvalitet er derfor en investering i virksomhedens fremtid, som kan sikre både klienttilfredshed og en sund bundlinje.
Mette Gades tips til en god ledelse
God ledelse er mange ting, og det er vanskeligt at sætte én entydig standard, som passer i alle sammenhænge og alle virksomheder. Men nedenstående elementer er vigtige for de fleste medarbejdere og bør indgå i ledelsesrepertoiret:
a) Forventningsafstemning. Skab en fælles forståelse for teamet eller virksomheden om retningen og sørg for at kommunikere den på en måde, der inspirerer og motiverer.
b) Kommunikation. Lyt til medarbejderne, være åben og transparent, og øv dig på at og modtage og give feedback på en konstruktiv måde.
c) Empati og menneskelig forståelse. God ledelse kræver evnen til at forstå og imødekomme de individuelle behov og udfordringer hos medarbejderne. Empati hjælper med at opbygge tillid og skabe et positivt arbejdsmiljø.
d) Motivation og anerkendelse Anerkend dine medarbejderes indsats og husk at fejre succeser. Det skaber engagement og loyalitet, når medarbejdere føler sig værdsatte.
e) Beslutningsdygtighed. En leder skal kunne træffe beslutninger, også når de er svære eller upopulære. God beslutningstagning kræver, at man er velinformeret, og også tør at handle, når det er nødvendigt.
f) Udvikling og læring. En god leder fremmer læring og udvikling, både for medarbejderne og for sig selv.
g) Integritet og etik. En god leder optræder med integritet, hvilket betyder at handle ærligt og med respekt for både mennesker og organisationens værdier. Lederen er en rollemodel, der sætter standarden for, hvad der er acceptabel adfærd.
h) Tilpasningsevne. I en verden, der konstant forandrer sig, skal en god leder være fleksibel og kunne tilpasse sig nye udfordringer og muligheder. Det indebærer også at være villig til at justere sin egen tilgang, når det er nødvendigt.
i) Skabe samarbejde. Sørg for at styrke samarbejdet på tværs af teams og prioritér, at alle arbejder mod fælles mål. Det kræver evnen til at skabe en kultur, hvor alle føler sig inkluderede og respekterede.
j) Resultatorientering uden at gå på kompromis med mennesker. Mens resultater er vigtige, forstår en god leder, at succes afhænger af medarbejdernes trivsel. En balance mellem fokus på mål og omsorg for mennesker er kendetegnende for god ledelse.
Mette Gade
CEO, 360 Law Firm
Mette Gade er CEO og medstifter af det internationale advokatfirma 360 Law Firm. Modsat mange andre kvinder valgte hun midt i karrieren advokatbranchen til. Hun medbringer mere end et årtis ledererfaring fra den finansielle sektor.
Hun har desuden deltaget i Danske Advokaters Arbejdsgruppe for en attraktiv branche.
