Velkommen   (0 bonuspoint)

Den digitale retsproces

Domstolsstyrelsen digitaliserer kommunikation med Domstolene via ny sagsportal minretssag.dk



 

Domstolsstyrelsen digitaliserer deres sagsbehandling, så både professionelle og private på sigt skal betjene sig af den ny sagsportal. I første omgang omhandler det civile sager, men på sigt er det planen, at alle sager skal håndteres digitalt på den nye sagsportal.

 

Overgangsordning til digitalisering

Domstolenes digitale sagsportal til behandling af civile sager, ’minretssag.dk’, blev igangsat ved Vestre Landsret og Retten i Horsens den 27. september 2016.

Se nyhed fra Domstolsstyrelsen her (01-09-2016)

 

Udrulning til de andre retter

De andre retter begyndte gradvist at behandle nye sager digitalt i løbet af 2. halvår 2017. Det betød, at de sager, som allerede var anlagt, ikke overgik til digital behandling, medmindre retten bestemte det.

Se nyhed fra Domstolsstyrelsen om udrulning efteråret 2017 (30-06-2017)

Se hvornår de enkelte retter overgår til digital behandling af civile sager på minretssag.dk

 

Spørgsmål og svar

Domstolsstyrelsen har samlet de oftest stillede spørgsmål om domstolenes sagsportal. De lover, at den løbende ajourføres med relevante og aktuelle spørgsmål og svar.

Domstolsstyrelsens afsnit "Anlæg civil sag digitalt" 

Se Domstolsstyrelsens orientering om rettighedsstyring på minretssag.dk

Se Danske Advokaters vejledning i rettighedsstyring på minretssag.dk

Se Danske Advokaters film om mulighederne ved at arbejde med PDF-filer 

Se Ofte stillede spørgsmål om behandling af digitale civile sager på Domstol.dk

Se spørgsmål og svar på Domstol.dk

 

Nyheder

KURSER

Del
Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk

Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen har siddet med i vores arbejdsgruppe om persondata. Han har bl.a. udarbejdet materiale og guides til vores medlemmer om overholdelse af persondatalovgivningen, og han har undervist i GDPR-relaterede emner på vores medlemsmøder og kurser.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende undervisning inden for IT-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21