Digital tinglysning – vejledninger, genveje og nyheder
For at gøre det nemt for dig som medlem at bruge digital tinglysning, har vi her samlet de vigtigste relevante links og hurtige genveje til alt det, du skal bruge i den forbindelse.
Danske Advokater er advokatbranchens repræsentant i Følgegruppen for digital tinglysning hos Tinglysningsretten og Domstolsstyrelsen.
Vejledning ”Kom i gang som bruger af tinglysningssystemet”
Registrering som anmelder
Du skal ansøge om at være registreret som anmelder hos Tinglysningsretten, når du som professionel skal arbejde med digital tinglysning. Du kan vælge enten selv at være administrator, eller lade Tinglysningsretten varetage dette. Vær opmærksom på, at administratoren ikke selv kan anmelde. Som advokatvirksomhed skal I benytte NemID medarbejdersignatur med tilknyttet CPR-numre på anmelderne. I den forbindelse er her relevante links.
Få mere information om ”NemID medarbejdersignatur” her
Ansøgning om adgang til Den digitale Tingbog – PDF-formular med vejledning
Se vejledninger under "Generelle " - "Administration af certifikater" og "Eksport af medarbejdercertifikater”
Følg sidste nyt og få opdaterede vejledninger
Det er en god ide at følge med i udviklingen på dette område. Det finder du her:
Tinglysning.dk
Tinglysningsretten
Nyheder fra Tinglysningsretten
Få nyheder fra Tinglysningsretten med RSS-feed
Tinglysningsnetværk i skrivebordshøjde
Vejledninger
Spørgsmål & svar
Udvalgte kendelser af generel karakter
Blanketter, bl.a. fuldmagtsformular
Forretningsregler, bl.a. definition af roller, som indgår i anmeldelsesdokumenter - afhængigt af ekspeditionstyper
E. B. Tinglysningsafgift vejledning hos Skat
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores digitaliseringschef, Steen Hermansen, på telefon 33 43 70 21 eller skrive en mail til she@danskeadvokater.dk.