Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Direktørens blog

Her finder du kommentarer fra Danske Advokaters direktør, Paul Mollerup.


02-10-2023
Ny spændende rapport - Fremtidens jurist 2023

Fremtidens Jurist 2023 er en temperaturmåling af advokatbranchen, som er lavet af Karnov Group i samarbejde med DJØF Advokat og Danske Advokater. Rapporten omhandler en række forhold i advokatbranchen, bl.a. jobtilfredsheden, diversitet og synet på AI.

 

Ved lanceringen af undersøgelsen har formanden for Danske Advokater, Jesper Rothe, udtalt til Børsen, at: “Den her undersøgelse tyder jo på, at vi har en stor opgave foran os i branchen.”  Danske Advokater er i gang og arbejder med forskellige konkrete tiltag inden for de hovedområder, der er nævnt i rapporten.

 

 Branchens appetit på tech:

I Danske Advokater har vi en helt grundlæggende tro på, at ”mere tech” og AI kan lette og effektivisere arbejdsgange og skabe ny forretning, både for at servicere kunderne bedre, motivere medarbejdere og nedbringe mængden af “rugbrødsarbejde”. Vi skal selvfølgelig gøre det med omtanke og nøje overveje faktorer som fx de advokatetiske, fortrolighed, bias og kvalitet. Vi anerkender, at der er medarbejdere, der er bekymrede for, at de ikke får tilegnet sig den nødvendige viden, og hvad det betyder, hvis deres uddannelse ikke matcher det, de skal levere – og hvad det betyder for deres fremtidige karriere.

 

Vi har netop oprettet en arbejdsgruppe for AI, som skal give et grundlag for branchens indsatser. Læs mere om arbejdet på: Ny arbejdsgruppe for kunstig intelligens - Danske Advokater.

 

Udover arbejdsgruppen har i en række kurser og uddannelser på området, både om den praktiske brug af kunstig intelligens og om digitale transformationer. Endelig har vi har sammen med Advokurser oprettet et Legal Tech Space , hvor man bliver introduceret til en række legal tech-løsninger, som optimerer den daglige drift.

 

Nye veje

I Danske Advokater ser vi positivt på, at nye karrierespor vinder frem i branchen – fx spor med fast øvre arbejdstid eller lavere debiteringskrav. Det er dog vigtigt at huske, at hvad der passer til den ene virksomhed, ikke nødvendigvis er lykken for den anden. I det hele taget er fleksibilitet vigtigt for branchens medarbejdere. Vi skal hele tiden følge med tiden og have fokus på at kunne tiltrække unge talenter på en så god måde, at de har lyst til at være i branchen i mange år. Rapporten viser heldigvis, at vi har et solidt fundament at udvikle branchen ud fra.

 

Lige inden sommeren nedsatte vi en arbejdsgruppe, hvor managing partner Christian Gregersen fra Horten, som også er medlem af Danske Advokaters bestyrelse, er formand. Arbejdsgruppens fokus er at blive klogere på, hvordan vi bliver ved med at have en attraktiv branche. Udfordringen bliver i første omgang at få prioriteret vores indsatser – for vi kan ikke det hele på en gang. Læs om gruppen her: Danske Advokaters arbejdsgruppe for en attraktiv branche trækker i arbejdstøjet - Danske Advokater

 

Lige vilkår - Diversitet og Inklusion i branchen

Vi kan se, at flere og flere advokatvirksomheder opsætter konkrete og ambitiøse målsætninger for mere diversitet – men vi kan også se i vores branchestatistikker, at vi egentlig ikke er en særlig divers branche – og det er uanset, om vi ser på køn, etnicitet, uddannelse, oprindelsesland mv. Noget af dette er historisk betinget, noget er begrundet i vores regelgrundlag – men i bund og grund rimer mere diversitet på sund forretning.

 

Vi har længe talt om diversitet, og allerede i 2014 lavede vi en diversitetsguide med 5 trin for at skabe mere diverse arbejdspladser – og den er stadig fuldt ud relevant. Du kan læse rapporten her - link. Vi har gennem tiden sat fokus på bias, lavet branchestatistikker mv., men der skal mere til, for som formanden udtalte i Børsen: “Jeg tror, at branchen måske er kommet lige lovlig sent i gang med at behandle det tilstrækkeligt seriøst. Derfor er vi ikke nået længere. Jeg ved, at der er mange gode initiativer i gang og villighed til at gøre noget ved det, men der er simpelthen ikke sket nok endnu. Og det er sådan set for dårligt,”.

 

Læs Fremtidens Jurist 2023

 

Med venlig hilsen

Paul Mollerup


Paul Mollerup
Paul Mollerup | Adm. direktør | 33 43 70 10 | pmo@danskeadvokater.dk


Kontakt

Paul er overordnet ansvarlig for den daglige drift af foreningen og bindeled til Danske Advokaters formand og bestyrelse. 

 

Paul har naturligt nok fokus på Danske Advokaters strategi, økonomi og ledelse. Derudover er han som adm. direktør involveret i en lang række af Danske Advokaters projekter og opgaver. 

 

Foreningens politiske interesser, kommunikation og forretningsudvikling fylder meget i Pauls dagligdag. 

Læs mere…

33 43 70 10