Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Høringssvar

Danske Advokater og vores fagudvalg tilfører det politiske system vigtige input – både som faglige eksperter og som praktikere.


Vælg årstal for visning af alle høringssvar i et bestemt år.


17-01-2023
Høringssvar til udkast til forslag til lov om vejafgift

Skatteministeriet har den 14. september 2022 sendt udkast til forslag til lov om vejafgift i høring.

 

Forslaget har været behandlet i Danmarks Skatteadvokaters bestyrelse, der fungerer som Danske Advokaters skattefagudvalg. Gennemgangen af udkastet har givet anledning til følgende bemærkninger.

 

Formål

 

Formålet med lovforslaget er at indføre en ny vejafgift, således at der kommer flere grønne lastbiler på de danske veje, som udleder mindre CO2. Vejafgiften skal fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.

 

I forbindelse med indførelse af en ny vejafgift foreslås det, at Danmark udtræder af det nuværende Eurovignetsamarbejde.

 

Det er Danske Advokaters vurdering, at der med udkastet til forslaget om lov om vejafgift på nuværende tidspunkt ikke vil opnås den ønskede effekt med flere grønne lastbiler på de danske veje, da den teknologiske løsning for lastbiler ikke er færdigudviklet.

 

Den foreslåede vejafgift vil således pålægge danske virksomheder en økonomisk byrde, som forringer Danmarks konkurrenceevne. Forslaget til den nye vejafgift vil efter Danske Advokaters vurdering særligt ramme virksomhederne og beskæftigelsen i landområderne, hvor der er større afstand mellem virksomhederne og dermed behov for længere vejtransport. I det omfang produktionsomkostningerne stiger i Danmark, er der en forøget risiko for, at flere virksomheder etablerer sig i udlandet.

 

Verificering af data

 

Det er Danske Advokaters vurdering, at der med den foreslåede model er risiko for, at der ikke bliver opkrævet korrekt vejafgift hos udenlandske køretøjer, da Danmark ikke har den fornødne mulighed for at verificere de registrerede data på samme måde, som de danske indregistrerede køretøjer.

 

Den foreslåede vejafgift kræver, at Danmark har kendskab til de enkelte køretøjers tekniske data for at sikre sig, at der er registreret en korrekt CO2 udledning for det enkelte køretøj.

 

Hvis de registrerede data skal kunne verificeres, vil det efter Danske Advokaters vurdering være hensigtsmæssigt, at der bliver indgået et samarbejde med såvel øvrige EU-medlemslande samt tredjelande om udveksling af tekniske data for de køretøjer, som kører i Danmark, men er indregistreret i udlandet.

 

Danske Advokater har noteret sig, at Danmark med forslaget vil udtræde af det nuværende Eurovignetsamarbejde, men der er ikke fremsat forslag om, hvordan Danmark med indførelse af den nye vejafgift vil sikre sig, at de data, som udenlandske vognmænd registrerer, er korrekte.

 

For at sikre, at danske og udenlandske vognmænd konkurrerer på lige vilkår, er det efter Danske Advokaters vurdering afgørende, at der indgås et samarbejde på tværs af EU’s medlemsstater og tredjelande for sikring af, at de data, som lægges til grund for opkrævningerne, er korrekte.

 

Sikkerhed for inddrivelse af vejafgiften hos udenlandske køretøjer

 

Det er kendt, at ikke alle udenlandske vognmænd har betalt den nuværende vejbenyttelsesafgift. Danske Advokater vil opfordre til, at det sikres, at vejafgiften bliver inddrevet sikkert og effektivt, således at der ikke skabes en konkurrenceforvridning mellem danske og udenlandske vognmænd. Da vejafgiften med udkastet til forslaget gennemsnitligt bliver 7-8 gange højere end den nuværende vejbenyttelsesafgift, vil unddragelse af afgiften medføre en væsentlig konkurrenceforvridning.

 

Det bør sikres, at de lastbiler, som ikke har betalt vejafgiften bliver hindret i at køre på de danske veje. For at sikre dette, bør der efter Danske Advokaters opfattelse ud over de seks faste kontrolsteder, som fremgår af lovforslaget også indføres faste kontrolsteder ved grænseovergange og færgehavne med færgefart til udlandet, ligesom der bør være hjemmel til inddragelse af nummerpladerne eller tilbageholdelse af køretøjerne, indtil afgiften er betalt.

 

Det fremgår af lovforslaget, at Sund og Bælt Holding A/S har bemyndigelse til at opkræve vejafgiften.

 

Ifølge lovforslaget har Sund og Bælt Holding A/S kun mulighed for at føre digital kontrol med, at reglerne om afgiftspligt overholdes. De kan dermed ikke håndhæve loven og fx bringe et køretøj til standsning, hvilket må anses for at være den mest effektive måde at sikre ensartede konkurrencevilkår mellem danske og udenlandske vognmænd.

 

Afsluttende bemærkninger

 

Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vi står altid gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.

 

Med venlig hilsen

 

Susanne Bager
Juridisk konsulent
Danske Advokater
sub@danskeadvokater.dk
Diana Mønniche
Advokat
Bestyrelsesmedlem
Danmarks Skatteadvokater

 


Nyheder

KURSER

Charlotte Hvid Olavsgaard
Charlotte Hvid Olavsgaard | Specialkonsulent | 33 43 70 09 | cho@danskeadvokater.dk


Kontakt

Charlotte er specialkonsulent for Danske Insolvensadvokater og Bestyrelsesadvokater samt for fagudvalgene ansættelsesret, bestyrelsesarbejde, databeskyttelse, hvidvask, insolvens,  databeskyttelse, selskabs- og finansieringsret og strafferet og straffeproces. Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv.

 

Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv. 

Læs mere…

33 43 70 09