Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Høringssvar

Danske Advokater og vores fagudvalg tilfører det politiske system vigtige input – både som faglige eksperter og som praktikere.


Vælg årstal for visning af alle høringssvar i et bestemt år.


30-10-2020
Høring over udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kol-lektive varmeforsyningsanlæg

Energistyrelsen har den 2. oktober 2020 anmodet om en udtalelse vedr. udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.

 

Bekendtgørelsesudkastet, som har været behandlet i Danske Advokaters fagudvalg for energi og forsyning, giver Danske Advokater anledning til følgende bemærkninger:

 

1. Den samfundsøkonomiske analyse

 

Med udkastet til en ny bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen) vil der bl.a. ske en ændring af kraftvarmekravet, som efter den gældende projektbekendtgørelse indebærer, at nye værker i centrale områder altid skal etableres som kraftvarmeværker. Ændringen indebærer, at der fremover i alle områder, såvel de centrale som de decentrale, kan godkendes varmeproducerende anlæg uden samproduktion med el. Forudsætningen for godkendelsen er alene, at anlægget er samfundsøkonomisk fordelagtigt sammenholdt med relevante alternative scenarier.

 

Det fremgår af bekendtgørelsesudkastets § 18, stk. 1, nr. 10, at: ”For projektforslag, der vedrører produktionsanlæg med en varmekapacitet over 1 MW, anses kraftvarmeanlæg, herunder eksisterende kraftvarmeanlæg, for relevante scenarier.”

 

Energistyrelsen udtaler herom i høringsbrevet, at den samfundsøkonomiske analyse ved etablering af anlæg skal inddrage konsekvenser for hele det sammenhængende net, som anlægget skal være en del af eller levere til.

 

Et sådant krav ses ikke at fremgå af selve bekendtgørelsesudkastet. Det er desuden uklart, om kravet kun gælder projekter for produktionsanlæg over 1 MW, som er omfattet af det ændrede kraftvarmekrav, eller alle anlæg, og om der ved net skal forstås varmenet eller også elnet.

 

I det omfang der skal gælde noget sådant, bør kravet fremgå direkte af bekendtgørelsen, ligesom kravets indhold bør angives præcist heri. I øvrigt indeholder bekendtgørelsesudkastets § 20 de samme uklarheder, som bør præciseres.

 

2. Aftagepligten for blokvarmecentraler

 

Danske Advokater forstår, at aftagepligten for blokvarmecentraler i områder med individuel naturgas foreslås ophævet helt, jf. bekendtgørelsesudkastets § 16, og at bekendtgørelsesudkastets § 15 indeholder en ændret aftagepligt for blokvarmecentraler i fjernvarmeområder.

 

Energistyrelsens praksis omkring aftagepligten har været, at den indebærer, at der slet ikke må etableres supplerende varmekilder. Efter bekendtgørelsesudkastets § 15, stk. 1, vil en blokvarmecentral dog fremover kunne udnytte ”egen” overskudsvarme eller producere ”egen” varme ved anvendelse af vedvarende energikilder, herunder eldrevne varmepumper.

 

Det er uklart om begrebet ”egen” omfatter situationer, hvor andres overskudsvarme eller andres VE-anlæg anvendes til forsyning af blokvarmecentralen. Dvs. om aftagepligten fremover ikke vil være til hinder for, at f.eks. overskudsvarme fra en erhvervslejer i bygningen udnyttes, eller der vil kunne anvendes varmepumper på abonnement.

 

Det er også uklart, om den gældende praksis, at supplerende varmekilder slet ikke kan etableres uden dispensation, dvs. uden godkendelse, fortsat gælder i tilfælde, hvor der ikke er aftagepligt, eller om projekter vedrørende mindre anlæg, der ikke indebærer en væsentlig ændring (f.eks. anlæg under 0,25 MW), i sådanne tilfælde fremover vil kunne etableres uden projektgodkendelse.

 

Danske Advokater skal opfordre til, at retsstillingen klargøres i forbindelse med ændringen af projektbekendtgørelsen.

 

3. Mulighed for at se bort fra fossile scenarier

 

Efter bekendtgørelsesudkastets § 18, stk. 4, kan kommunen fremover bestemme, at anlæg, der anvender fossile brændsler som hovedbrændsel, ikke anses for relevante scenarier til brug for de samfundsøkonomiske analyser. Efter klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 er baggrunden for ændring af det samfundsøkonomiske krav, at reguleringen ikke er en unødvendig bremse for konverteringer af naturgasområder til fjernvarmeområder. Begrebet ”anlæg” i projektbekendtgørelsen henviser generelt til kollektive varmeforsyningsanlæg. Det bør derfor tydeliggøres, om kommunen også vil kunne bestemme, at der skal ses bort fra scenarier med individuelle naturgas- og oliefyr.

 

Med venlig hilsen

 

Jeanie Sølager Bigler
Retschef                                                                                                  
jsb@danskeadvokater.dk        


Nyheder

KURSER

Charlotte Hvid Olavsgaard
Charlotte Hvid Olavsgaard | Specialkonsulent | 33 43 70 09 | cho@danskeadvokater.dk


Kontakt

Charlotte er specialkonsulent for Danske Insolvensadvokater og Bestyrelsesadvokater samt for fagudvalgene ansættelsesret, bestyrelsesarbejde, databeskyttelse, hvidvask, insolvens,  databeskyttelse, selskabs- og finansieringsret og strafferet og straffeproces. Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv.

 

Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv. 

Læs mere…

33 43 70 09