Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Høringssvar

Danske Advokater og vores fagudvalg tilfører det politiske system vigtige input – både som faglige eksperter og som praktikere.


Vælg årstal for visning af alle høringssvar i et bestemt år.


29-09-2021
Høringssvar over ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for industri- og fjernkølingsanlæg

Energistyrelsen har den 2. september 2021 sendt et udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter for industri- og fjernkølingsanlæg i høring. Formålet med ændringen af bekendtgørelsen er at udmønte de bestemmelser, der følger af ændringslovforslaget til lov om fjernkøling. De forslåede ændringer i bekendtgørelsen omhandler primært myndighedsgodkendelse af projekter og fjernkølingsvirksomhedernes indberetning af visse kapacitets- og produktionsdata.

 

Danske Advokater stiller advokaters viden til rådighed for lovgivningsarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg for energi og forsyning.

 

Ændringen af bekendtgørelsen, som har været behandlet i Danske Advokaters fagudvalg for energi og forsyning, giver Danske Advokater anledning til følgende bemærkninger:

 

§14 vedr. projektbehandling i kommunalbestyrelsen

 

Med høringsudkastet ændres bestemmelsen om projektbehandling i kommunalbestyrelsen i § 14 i den nuværende bekendtgørelse om godkendelse af projekter for industri- og fjernkølingsanlæg (Bekendtgørelse nr. 564 af 2. juni 2014). Særligt bestemmelsens stk. 3 og 4, giver anledning til bemærkninger.

 

Af høringsudkastets § 14, stk. 1, fremgår, at projektforslaget skal indeholde en vurdering af energieffektiviteten af projektet, som sammenlignet med et relevant alternativt scenarie, målbart reducerer den mængde energi, der er påkrævet for at forsyne en enhed med køling. Ifølge stk. 1, 2. pkt. kan et relevant scenarie f.eks. være individuel køling eller fjernkøling ved brug af andre produktionsmetoder.

 

Ifølge høringsudkastets § 14, stk. 4, kan kommunalbestyrelsen vælge at afvise et projektforslag, såfremt et eller flere relevante alternative scenarier, jf. stk. 1, ikke vurderes at være relevante for projektforslaget.

 

Stk. 4 giver således kommunalbestyrelsen beføjelse til at afvise et projektforslag, der indeholder relevante alternative scenarier som nævnt i stk. 1, alene hvis et eller flere af de relevante scenarier, ikke vurderes at være relevante for det konkrete projekt.

 

Indledningsvist bemærkes, at denne hjemmel findes svær at forene med kravet om forudberegnelighed og tydelighed i lovgivningen. Når det i stk. 1 er angivet, hvad et relevant alternativt scenarie kan være, er det således retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at et projektforslag, som belyser disse alternative scenarier, afvises fordi et eller flere af scenarierne ikke konkret vurderes at være relevante.

 

Hertil kommer, at kommunalbestyrelsens beføjelse til at afvise hele projektforslaget på dette grundlag, findes for vidtgående. Forvaltningen må ikke vælge en retsfølge, der ikke er nødvendig for at fremkalde den virkning, som tilstræbes med en afgørelse. Det følger også af officialprincippet, at myndighederne har ansvaret for, at en sag oplyses tilstrækkeligt, inden der træffes afgørelse. Princippet forpligter myndigheden til at tilvejebringe de relevante oplysninger om sagens faktiske omstændigheder.

 

Afviser kommunalbestyrelsen et projektforslag efter høringsudkastets § 14, stk. 4, er afvisningen både uproportionel og i strid med officialprincippet. Kommunalbestyrelsen bør i stedet kræve yderligere oplysninger om projektet og vejlede ansøger om valget af alternativt relevant scenarie. Hjemlen til, at kommunalbestyrelsens kan kræve yderligere oplysninger i forbindelse med energieffektivitetsvurderingen, når det skønnes nødvendigt, findes i høringsudkastets § 14, stk. 3. Hvis projektansøgeren herefter undlader at sende energieffektivitetsvurderingen af det relevante alternative scenarie, er godkendelsesbetingelserne i § 15 ikke opfyldt, og kommunalbestyrelsen kan herefter meddele afslag på godkendelse på dette grundlag.

 

Indsættelsen af stk. 4 savner derfor mening, da den ikke findes anvendelig som et selvstændigt hjemmelsgrundlag for afvisning.

 

Det er Danske Advokaters opfattelse, at en afvisning af projektforslaget, uden indhentelse af yderligere oplysninger og vejledning af ansøger, vil være i strid med grundlæggende forvaltningsretlige principper.

 

 

2. §15 vedr. forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter

Med høringsudkastet ændres bestemmelsen om forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter i § 15 i den nuværende bekendtgørelse om godkendelse af projekter for industri- og fjernkølingsanlæg (Bekendtgørelse nr. 564 af 2. juni 2014). Ifølge den nugældende § 15, kan kommunalbestyrelsen godkende et projekt, hvis det samlede energisystem fremmer en energieffektiv køling og udnytter synergieffekter med fjernvarme. Med høringsudkastet ændres bestemmelsen således, at kommunalbestyrelsen alene kan godkende et fjernkølingsprojekt, som fremmer effektiv fjernkøling og som sammenlignet med et relevant alternativt scenarie, målbart reducerer den mængde energi, der er påkrævet for at forsyne en enhed med køling.

 

Det bemærkes, at det er uklart, om bestemmelsen fører til, at ansøger har et retskrav på godkendelse såfremt godkendelseskriterierne er opfyldt, eller kommunalbestyrelsen skønsmæssigt kan vælge at afvise et projekt.

 

Danske Advokater opfordrer til, at dette tydeliggøres evt. blot i høringsnotatet eller i en vejledning til bekendtgørelsen, hvor det tillige angives, hvilke kriterier kommunalbestyrelsen sagligt kan inddrage i en evt. skønsmæssig afgørelse om afslag på godkendelse.

 

3. Ikrafttræden

Bekendtgørelsen erstatter fuldt ud den nuværende bekendtgørelse om godkendelse af projekter for industri- og fjernkølingsanlæg (Bekendtgørelse nr. 564 af 2. juni 2014). Det bør på den baggrund anføres i ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 20, at den nuværende bekendtgørelse ophæves.

 

Der bør samtidig fastsættes overgangsbestemmelser, og Danske Advokater foreslår af retssikkerhedsmæssige grunde og for at sikre overensstemmelse med § 2, stk. 2 i høringsudkastet til Lov om ændring af lov om fjernkøling, at det bestemmes, at projekter som er indgivet til godkendelse inden den nye bekendtgørelses ikrafttræden, behandles efter de hidtil gældende regler. Det bør samtidig bestemmes, at klager over eller retssager vedrørende afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen inden den 1. januar 2022 behandles efter de hidtil gældende regler.

 

Danske Advokater værner om retssikkerheden, og vi står altid gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog. Vi takker for muligheden for at afgive høringssvar.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Nikoline Sneholt

Juridisk konsulent

nsn@danskeadvokater.dk


Nyheder

KURSER

Nikoline Sneholt
Nikoline Sneholt | Juridisk konsulent | 33 43 70 05 | nsn@danskeadvokater.dk


Kontakt

Nikoline er juridisk konsulent og er ansvarlig for GDPR. Juridiske og fagpolitiske initiativer.

Læs mere…

33 43 70 05