Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Høringssvar

Danske Advokater og vores fagudvalg tilfører det politiske system vigtige input – både som faglige eksperter og som praktikere.


Vælg årstal for visning af alle høringssvar i et bestemt år.


10-02-2023
Høringssvar over udkast til bekendtgørelse om energimærkning af bygninger (j.nr. 2021-9925)

Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters Fagudvalg for fast ejendom.

 

Overordnede bemærkninger

Danske Advokater finder det bekymrende, at nogle af ændringsforslagene lægger op til, at konsulenten ikke længere skal foretage undersøgelser af de offentlige registre som fx weblager, hvis han finder det forsvarligt, baseret på oplysninger fra ejeren.

 

Dette synes ikke hensigtsmæssigt, idet boligkøbere, ikke mindst set i lyset af den aktuelle energikrise, må forventes fremover at tillægge energimærket langt større betydning end hidtil. Derfor bør energimærkets indhold være så grundigt og retvisende, som det er muligt. Generelt set bør kravene til et energimærke og det dokumentationsgrundlag, som energikonsulenten baserer sin rapport og konklusioner på, derfor nærmere skærpes.

 

Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger

Danske Advokater har ikke bemærkninger til ændringerne til bekendtgørelsen.

 

Ændringerne er, som det også fremgår af høringsbrevet, hovedsageligt konsekvensændringer som følge af ændringerne i den nye håndbog for energikonsulenter.

 

Danske Advokater bakker op om at afskaffe muligheden for energimærke efter ”målt forbrug”, idet metoden tilsyneladende nærmest ikke har været brugt.

 

Bekendtgørelse om Håndbog for Energikonsulenter (HB2023)

I Kap. 1.5.3 ”Opførelsesår, årstal for til- og ombygning m.v.” slettes krav om, at særlige ændringer i ejendommen skal noteres. Dette finder Danske Advokater betænkeligt, idet oplysning om disse ændringer er af stor betydning for boligkøberne. Det er vigtigt, at alle relevante, individuelle forhold og oplysninger fra sælgerne anføres på energimærket, på samme måde som det langt henad vejen er tilfældet med tilstandsrapporten.

 

Hvis sælger blot skal skrive under på, om der er foretaget ændringer siden opførelsen af bygningen, jf. høringsbrevet, kan der være risiko for, at væsentlige oplysninger ikke kommer frem. Sælgerne vil måske ikke kunne forstå vigtigheden af, at oplysningerne gives til konsulenten, eller vil måske have en interesse i ikke at oplyse alle relevante forhold. Danske Advokater vil derfor foreslå, at sælgerne specifikt skal oplyse om, og hvilke ændringer de har kendskab til. Dette også henset til, at der i disse tider er meget fokus på energimæssige forbedringer.

 

Vedrørende håndbogens pkt.  2.1 Energimærkning af nye bygninger. Her kan det undre, at der lægges op til, at der ikke længere skal gøres opmærksom på, hvis en nyopført bygning ikke lever op til de energikrav, som fremgår af en byggetilladelse, blot fordi der måtte være udstedt byggetilladelse. Afgørende må i alle tilfælde være, at sikre, at nyopførte byggerier opfylder kravene til energiklasse. Det synes dog omvendt at fremgå af ændringerne til pkt. 2.3.5 om Energikonsulentens konklusion, at konsulenten i sin konklusion skal anføre om byggetilladelsens krav til energi er opfyldt. Det synes derfor som om bemærkningerne i høringsbrevet og ændringerne i de nævnte punkter i håndbogen er modstridende. Ifølge pkt. 2.3.5. fremgår det i hvert fald klart, at det skal oplyses, hvis kravet i byggetilladelsen ikke er efterkommet.

 

I pkt. 4.3 om energikonsulentens indhentning af data, fremgår det, at hvis ejer fremlægger dokumenter, fx tegningsmateriale, for energikonsulenten, som konsulenten finder troværdige, så kan konsulenten undlade at tjekke mulige tegninger mv. på weblageret. Dette finder Danske Advokater betænkeligt.   Energikonsulenten bør altid selv tjekke weblageret. Herved sikres det, at der er mindre risiko for, at konsulenten modtager forkerte eller misvisende oplysninger.

 

Generelt for håndbogen gælder, at Danske Advokater finder, at kravene til grundlaget for energimærket bør skærpes mest muligt. Ikke mindst fordi energimærket må antages at få større og større betydning i forbindelse med personers beslutning om at erhverve en fast ejendom. Derfor bør Energikonsulentens egen undersøgelsespligt ikke mindskes, uagtet indholdet af de oplysninger, som ejeren forelægger for konsulenten. Tværtimod vil det være ønskværdigt, hvis der kunne stiles mod en tilstand, hvor Energimærket gøres endnu være udførligt og mere konkret rettet mod den enkelte ejendom, som det er tilfældet med tilstandsrapporten.

 

Afsluttende bemærkninger:

Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og vi står altid gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.

 

 

Med venlig hilsen

Danske Advokater

 

Annette Lerche                                                                         

Specialkonsulent                                                                    
ale@danskeadvokater.dk                                                       

                                                                                                                  

 

Alexander May-Worre  

Advokat

Medlem af Fagudvalget for Fast ejendom


Nyheder

KURSER

Annette Lerche
Annette Lerche | Specialkonsulent | 33 43 70 07 | ale@danskeadvokater.dk


Kontakt

Annette er specialkonsulent for Danske BOLIGadvokater, Danske Ejendomsadvokater, Foreningen af Advokater med Ejendomsadministration, Danske Miljøadvokater, Danske Landbrugsadvokater, Danske INKASSOadvokater samt Danske Advokaters Fagudvalg for fast ejendom

 

Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv.

Læs mere…

33 43 70 07