Velkommen  

Artikler og værktøjer

Kurser

Nyheder

Får du ikke allerede vores nyhedsmail, kan du tilmelde dig her.


05-07-2023
ChatGPT og generativ AI i advokatforretningen - nogle gode råd

Af Kristian Storgaard, partner i Kromann Reumert

 

Med den store opmærksomhed, generativ AI har fået på det seneste, er der givetvis mange advokater og advokatfirmaer, der stiller sig selv spørgsmålet "kan vi ikke bruge ChatGPT i vores arbejde?". I advokatbranchen skal vi selvfølgelig også være åbne og kunne omfavne de muligheder, som ny teknologier tilbyder - men vi skal samtidig også være opmærksomme på systemernes begrænsninger og udfordringer. Advokatarbejde fordrer fortrolighed og kræver individuel vurdering - derfor skal teknologierne bruges med omtanke. Ligesom de færreste nok lægger deres oversættelser hovedløst i armene på Google Translate, kan advokater heller ikke ukritisk dele oplysninger i ChatGPT.   

 

Vi har sammensat nogle af de vigtigste opmærksomhedspunkter, du som advokat eller advokatvirksomhed skal huske, når du overvejer at kaste dig ind i arbejdet med ChatGPT og anden generativ AI:

 

  1. Vær kritisk, og brug generativ AI med omtanke. Ligesom paradigmer og andre hjælpemidler er ChatGPT selvfølgelig ikke en erstatning for at tænke selv - og du står selv på mål for din rådgivning.
     
  2. Fortrolighed har højeste prioritet - og husk at det, du skriver i mange tilfælde kan bruges til at træne den chatbot, som du skriver med. Som udgangspunkt bør man betragte åbne værktøjer som ChatGPT m.v. som ikke-fortrolige og derfor ikke indlæse klientoplysninger, forretningshemmeligheder eller andre fortrolige oplysninger i den slags systemer. Der findes (eller kommer på sigt) værktøjer, som kan bruges med fortrolige oplysninger, men som advokat har du en særlig pligt til at være sikker på, at du ikke med din brug af AI-værktøjer går på kompromis med tavshedspligten. Den samme opmærksomhed gælder for så vidt angår persondata og immaterielle rettigheder, som stiller yderligere krav.
     
  3. Vær opmærksom på tjenestevilkår. Ligesom alt anden software og tjenester på nettet kan vilkårene for tjenesten lægge begrænsninger på brugen eller give leverandøren særlige rettigheder, som fx kompromitterer fortroligheden.
     
  4. Tag stilling, og lav retningslinjer for, hvad der gælder i din virksomhed. Tjenester, som ChatGPT m.v., er åbne tjenester, som medarbejderne uden større problemer kan tilgå gratis, og derfor kan der være et særligt behov for at gøre klart, hvad der gælder. Det er vigtigt at kommunikere om retningslinjerne og også overveje, om der er bestemte områder, hvor der er særlige behov.
     
  5. Hold dig opdateret. Udviklingen af kunstig intelligens og brugen af den går stærkt. Derfor er det også vigtigt, at virksomhedens retningslinjer bliver genbesøgt og opdateret med jævne mellemrum.
     

Kunstig intelligens, chatbots og mange andre spændende teknologier kommer helt sikkert til at påvirke vores arbejde som advokater fremadrettet, så gå nysgerrigt og ansvarligt til værks.


Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | 33 43 70 21 | she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.


Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.


Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.

Læs mere…

33 43 70 21