Velkommen   (0 lektioner)

Kommunikation med domstolene

Domstolsstyrelsens vejledning til advokatvirksomheder om sikker online kommunikation til domstolene med Digital post hos Virk.dk og sikker mail ved brug af NemID Medarbejdersignatur.

Alle domstole kan modtage og sende mail fra deres offentlige mailadresser til virksomheders digitale postkasse, så når virksomheder er oprettet med en digital postkasse hos Virk.dk, vil domstole kunne sende mail til advokatvirksomheder via denne kanal.

Læs mere om digital postkasse

 

Alle domstole kan også modtage og sende mails via sikker mail
Det forudsætter, at man har tilknyttet sin NemID Medarbejdersignatur til sit mailprogram og har hentet modtagerens certifikat og oprettet det på modtagerens mailadresse i sit mailprograms adressebog.

For at modtage nye sager fra domstole skal advokater herudover via sikker mail også oplyse Advokatsamfundet på samfund@advokatsamfundet.dk hvilken mailadresse, de benytter til sikker mail.

Læs om digital post mellem advokater og domstole på domstol.dk
Søg certifikat tilknyttet mail-adresse
Se vejledninger for installation af NemID-Medarbejdercertifikater i dit mailprogram
Se vejledning for oprettelse af modtager med certifikat i dit mailsystems adressebog

 

Retningslinjer for brug af e-mail ved Danmarks Domstole
Danmarks Domstole har vedtaget et sæt retningslinjer for brugen af e-mail i retternes kommunikation med brugerne. Retningslinjerne gælder både for byretterne og de overordnede retter og beskriver, hvilke dokumenter og henvendelser retten kan og bør modtage og sende pr. e-mail. Retningslinjerne trådte i kraft den 1. januar 2015 og er revideret i november 2015.

Se retningslinjer her

 

Fristoverskridelse ved tekniske problemer
Domstolsstyrelsen har oplyst, at såfremt ens sikker mail via ens mailsystem eller Digital Post via Virk.dk ikke er tilgængelig, og man derfor overskrider en frist, er det en judiciel afgørelse, der træffes af dommeren i den enkelte sag, om der kan gives fristforlængelse. Der foreligger desværre ikke nogen generelle retningslinjer herfor.
 

Se Danske Advokaters anbefaling af sikker e-mail kommunikation, hvor der også er løsninger som kan bruges i kommunikation med domstolene.

Nyheder

KURSER

Steen Hermansen
Steen Hermansen | Digitaliseringschef | T: +45 33 43 70 21 | E: she@danskeadvokater.dk


Kontakt

Steen rådgiver om advokatbranchens digitale udfordringer og it-løsninger til advokatvirksomheder.

 

Steen har siddet med i vores arbejdsgruppe om persondata. Han har bl.a. udarbejdet materiale og guides til vores medlemmer om overholdelse af persondatalovgivningen, og han har undervist i GDPR-relaterede emner på vores medlemsmøder og kurser.

 

Steen er hr. IT inden for advokatbranchen. Han rådgiver medlemsvirksomheder i køb af IT, har kendskab til leverandørerne af IT-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.

Steen er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.

 

Steen afholder løbende undervisning inden for IT-relaterede emner.

Læs mere…

Kontakt Steen Hermansen på tlf.

33 43 70 21